Kubion over organisatorische veranderingen

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Tijd voor verandering! De komende maanden staan in het teken van flinke organisatorische aanpassingen. Of het nu gaat om een nieuw systeem, een andere manier van werken, het aanpassen van processen of al deze veranderingen bij elkaar; het roer gaat om. Jij bent enthousiast en wilt de rest van de organisatie natuurlijk zo snel mogelijk meekrijgen. Maar hoe pak je dat nou aan? Hoe zorg je ervoor dat jouw medewerkers ook inzien dat de veranderingen de organisatie verder gaan helpen? En hoe ga je om met weerstand?

Het vertalen van de voordelen
Verandering is altijd lastig. De meeste mensen staan niet te springen als het gaat om (grote) veranderingen in hun leven. En zeker niet in hun stabiele werkleven. Toch kun je mensen zeker enthousiast krijgen, als ze maar de voordelen zien. Wanneer je bijvoorbeeld iemand een miljoen euro geeft - wat ook best een grote verandering is - dan worden ze daar waarschijnlijk heel erg blij van. Ze zijn namelijk zelf in staat om de voordelen van deze verandering in te zien. Maar wanneer je ze vertelt dat ze vanaf morgen iedere dag 10 rondjes om het gebouw moeten hardlopen, dan word je waarschijnlijk eerst uitgelachen en daarna boos aangekeken. En dat is best logisch.

Mensen houden er niet zo van als hen iets wordt opgelegd. Ze willen graag zelf de keuze hebben. Dus is het aan te raden om ze te betrekken bij veranderingen. Maar voordat je dat doet, is het handig om te weten wat jouw medewerkers belangrijk vinden en hoe je het beste met ze kunt communiceren. Hiervoor kun je bijvoorbeeld de kleurentheorie van Leon de Caluwé gebruiken. Hij geeft inzicht in de manier waarop mensen denken en handelen bij verandering, met behulp van kleuren. Elke kleur heeft zijn eigen voorkeuren. Geeldrukdenkers vinden het bijvoorbeeld prettig als je rekening houdt met hun eigen belang, terwijl rooddrukdenkers juist gevoelig zijn voor het inzetten van de juiste HRM-instrumenten (salaris, promoties of beoordelingen). Ken de kleuren van jouw organisatie en medewerkers, zo kun je met hen communiceren in hun eigen ‘taal’.

Nieuwsgierig naar de kleurentest?
Zie: http://commendatio.nl/test/kleurentest-caluwe/

Communiceren tijdens én na implementatie
Om mensen mee te krijgen wil je ze dus betrekken in alle veranderingen. Stel, je wilt een nieuw systeem implementeren. Leg dan met goed onderbouwde argumenten uit wat de voordelen zijn van het nieuwe systeem ten opzichte van het oude systeem. Zo geef je mensen het gevoel dat ze zelf kunnen kiezen voor het beste en meest geschikte systeem om hen te ondersteunen bij hun werk. En blijf hen daarna betrekken bij de voortgang van de implementatie. Tussentijdse demo’s zijn ideaal om feedback te krijgen. Geef mensen de ruimte om kritische punten te uiten, daar kun je van leren en mogelijk het systeem ook door verbeteren. Weerstand komt voort uit het gevoel van het ontbreken van medezeggenschap, ‘je wordt niet gehoord’. Zorg er dus voor dat jij je mensen wél hoort.

En dat gaat verder dan alleen feedback vragen tijdens een demo. Jouw medewerkers moeten op een toegankelijke plek terecht kunnen met hun vragen. Bijvoorbeeld op het Intranet of stel een aantal collega’s aan die van de hoed en de rand weten. Niet alleen voor en tijdens de implementatie van het nieuwe systeem, maar juist ook in de belangrijke nazorgfase. Jouw medewerkers ervaren wat er wel lekker werkt en wat er minder goed werkt in het nieuwe systeem. Neem hun verbeteringen serieus en speel er snel op in. Dat levert uiteindelijk het beste resultaat op. En een geweldig resultaat behalen? Dat maakt verandering dan best wel weer leuk.

Bron: Kubion | Foto: Kubion