Hoe maak je mobiel betalen aantrekkelijk voor jouw klanten?

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De afgelopen jaren is het aantal mobiele betalingen enorm toegenomen. Zo blijkt uit cijfers dat, eind 2019, acht van de tien iDeal-betalingen via een mobiele app werden gedaan. De stijging is mede te danken aan smartphonefabrikanten, banken, retailers en organisaties die veel facturen versturen. Zij werken hard om barrières weg te nemen en mobiel betalen gemakkelijk en aantrekkelijk te maken voor iedereen. In deze blog bekijken we de mogelijkheden van mobiel betalen en ontdek je hoe je mobiel betalen aantrekkelijk kunt maken voor jouw klanten.

Hoeveel procent van de bevolking bezit een mobiele telefoon?
Mobiele telefoons zijn niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. 93 procent van de Nederlanders heeft een smartphone. Heb je geen mobiele telefoon, dan zullen mensen verbaasd opkijken. De groei in het mobieletelefoon bezit zit niet alleen bij jongeren, steeds meer mensen van 55 jaar en ouder hebben een smartphone. Had voorheen de helft van deze leeftijdscategorie een mobiele telefoon, ondertussen is dit ruim 90 procent.

Hoeveel mensen gebruiken de mobiele telefoon om te betalen?
Drie op de vijf mensen met een mobiele telefoon in hun bezit is actief met mobiel bankieren. 84 procent van hen gebruikt mobiel bankieren om geld over te maken via zijn bankapp en 73 procent doet er online betalingen mee. Van deze online betalingen wordt 93 procent met iDeal gedaan. De verwachting is dat deze cijfers alleen maar zullen stijgen, omdat mensen een steeds veiliger gevoel krijgen over het online betalen van een aankoop via hun telefoon. Vooral onder jongeren is mobiel bankieren een populaire manier om hun financiën bij te houden.

Welke mobiele betaalmogelijkheden zijn er?
Tegenwoordig zijn er diverse mogelijkheden om mobiel te betalen. Welke mogelijkheden jouw klant op dit gebied heeft, hangt onder andere af van het toestel dat hij bezit en de regelgeving bij zijn bank. Zo kunnen jouw klanten onder andere betalen via een bankapp, Apple Pay, of contactloos.

Als organisatie kun je ook jouw klanten het gemak van mobiel betalen bieden. Daar zijn verschillende soorten mogelijkheden voor, zoals betalen via een QR-code, een e-mail met betaallink, of via een betaallink in combinatie met elk gewenst communicatiemiddel.

Mobiele betaalmogelijkheden

  • Applicatie van de bank
  • Apple Pay, Google Pay
  • QR-code
  • E-mail met betaallink
  • Betaallink in combinatie met elk gewenst communicatiemiddel, bijvoorbeeld een betaalverzoek sturen via WhatsApp.

Betalen via je bankapp
Betalen via een bankapp op je telefoon is tegenwoordig erg populair. Je kunt de app van jouw bank downloaden in de App Store (Apple) of Google Play (Android). Nadat je eenmaal bent ingelogd, kun je direct financiële transacties uitvoeren vanaf je mobiele telefoon. Elke bank hanteert hiervoor zijn eigen aanmeldingsprocedure en het hangt ook per bank af wat de mogelijkheden zijn om mobiel te betalen. Een bankapp kan worden gebruikt voor het afrekenen van persoonlijke aankopen, maar ook om facturen te betalen.

Contactloos betalen
Naast betalen via de bankapp ondersteunen de meeste banken in Nederland tegenwoordig ook de optie om contactloos te betalen met je mobiele telefoon. Dit kan zowel met een Apple-telefoon als met een Android-toestel. Ook hier geldt weer dat de mogelijkheid om draadloos te betalen aan de app van je bank en aan de mogelijkheden van je toestel ligt.

Contactloos betalen per bank
Apple Pay

Deze, nu al populaire betaalmogelijkheid werd vorig jaar geïntroduceerd in Nederland en is inmiddels te gebruiken door rekeninghouders van ING, ABN Amro en Rabobank. Met Apple Pay kunnen jouw klanten eenvoudig en snel betalen met hun iPhone of Apple Watch. Belangrijk hierbij is dat het Apple Device is uitgerust met een NFC-chip.

Google Pay
Dit is de Android-tegenhanger van Apple Pay. Google Pay biedt jouw klanten dezelfde mogelijkheden als Apple Pay. Jammer genoeg wordt Google Pay in Nederland nog niet ondersteund.

Bankapplicaties voor Android
Voor jouw klanten met een Android-toestel is het gelukkig ook mogelijk om contactloos te betalen. Hiervoor moeten soms wel aparte (betaalde) apps gedownload worden.

Klanten met een rekening bij ING kunnen gemakkelijk contactloos betalen met de Mobiel Bankieren App. Zij hoeven hiervoor geen aparte app te downloaden; enige vereiste is een toestel met een NFC-chip.

De Rabobank heeft voor het contactloos betalen de Rabo Wallet ontwikkeld. Deze app moet helaas wel als extra app worden gedownload. De Rabo Wallet is beschikbaar voor toestellen met de Android-versie 5.0 of hoger en in combinatie met een NFC-chip.

ASN Bank-, SNS- en RegioBank-klanten kunnen contactloos betalen wanneer hun mobiele telefoon is voorzien van een Android-versie 5.0 of hoger en het toestel is voorzien van een NFC-chip. Klanten bij deze banken hebben een eigen mobielbankierenapp. Aan deze app zijn wel kosten verbonden: € 0,50 per maand.

Klanten van Bunq kunnen eenvoudig contactloos betalen wanneer zij in het bezit zijn van een Android-toestel met NFC-chip. Het contactloos betalen gaat via de standaard bankapp van Bunq, dus zonder aparte app en extra kosten.

ABN Amro is onlangs gestopt met hun app Wallet.

Andere mobiele betaalmogelijkheden
Contactloos betalen is natuurlijk één manier om je klanten te laten betalen met een telefoon. Maar voor veel organisaties, waar de klant niet in de winkel of aan de balie komt, is contactloos betalen niet van toepassing. Wil je deze klanten toch het gemak van mobiel betalen bieden dan kun je gebruik maken van de volgende (mobiele) betaalverzoeken.

Print met QR-code
Ook wanneer je papieren facturen verstuurt, kun je jouw klanten de mogelijkheid geven om snel met hun telefoon te betalen. Voeg een QR-code aan de factuur toe. Deze kunnen klanten eenvoudig met hun smartphone scannen, waarna ze op een veilige betaalpagina de factuur kunnen voldoen.

E-mail met betaallink
Stuur jouw klanten een e-mail met daarin een betaallink. 90 procent van de mensen met een smartphone ontvangt hun mail ook op de telefoon. Door een betaallink of betaalknop toe te voegen aan jouw e-mailbericht kunnen jouw klanten binnen een paar tikken betalen. Snel, veilig en klantvriendelijk!

Callbetaling
Laat jouw klanten direct betalen wanneer zij met de helpdesk of debiteurenbeheer aan de telefoon zitten. Al tijdens het gesprek kun je een betaalverzoek naar jouw klant sturen. Die kan hij vervolgens direct mobiel betalen. Jouw medewerkers kunnen de betaling in realtime volgen en zien dus direct of de betaling is voldaan.

Betaallink via verschillende communicatiekanalen
Stuur je klanten een betaallink vanuit verschillende communicatiekanalen, zoals sms, chat of WhatsApp. Via de betaallink kunnen jouw klanten eenvoudig, in een vertrouwde en veilige omgeving, betalen met hun telefoon. Ideaal als reminder voor een openstaande factuur.

Betaallink in Mijn Omgeving of App
Plaats een betaallink in de mijnomgeving of app van de organisatie. Vanuit de mijnomgeving of app kunnen jouw klanten direct en veilig betalen met hun mobiele telefoon.

Wat voor invloed heeft mobiel betalen op het betaalproces?
Door klanten de mogelijkheid te geven om mobiel te betalen, kunnen zij dit doen waar en wanneer ze dat willen. Met een paar simpele tikken is de betaling voldaan. Dit in tegenstelling tot het betalen via een acceptgiro. In dat geval moet jouw klant eerst de computer opstarten, inloggen bij zijn bank en alle gegevens van de acceptgiro overnemen. Betalen met telefoon gaat dus ontzettend makkelijk en bovenal heel snel. Het grote voordeel voor organisaties is dat de DSO met mobiele betalingen aanzienlijk omlaag gaat. Het volledige bedrag wordt direct, met het correcte betaalkenmerk, op de rekening bijgeschreven. Dit bespaart tevens een hoop controlewerk.

Voor welke organisaties is mobiel betalen geschikt?
De vraag zou eigenlijk moeten zijn, voor welke organisaties niet? Het aanbieden van een stukje betaalgemak aan klanten is tegenwoordig een must. Daarnaast is het wel zo fijn wanneer jouw klanten netjes hun eigen risico betalen voor hun verzekering, bijbetalen wanneer ze over hun bundel hebben gebeld of het gevraagde bedrag betalen voor het registreren of verlengen van hun domeinnaam. Deze betalingen wil je zo snel mogelijk binnen hebben en dit krijg je het beste voor elkaar als je het je klanten gemakkelijk maakt om die betaling te doen. En wat is er nu makkelijker dan direct betalen met je telefoon?

Bron: Mail to Pay, Foto: Mail to Pay