Kunstmatige intelligentie heeft in een razendsnel tempo een plekje weten te veroveren in de corporatiesector. Maar waar veel organisaties generatieve AI-modellen integreren in hun processen of hiermee experimenteren, kleven hier volgens AI-lead Frida van der Stap van Itris ook uitdagingen aan. CorporatieGids.nl sprak met haar over welke dit zijn en hoe een ‘private GPT’ corporaties helpt om meer controle te hebben over haar data en processen.
Een belangrijke uitdaging in het gebruik van AI is niet alleen de veilige inzet hiervan, maar ook het behoud van transparantie en controle, begint Frida het gesprek: “Er is een groeiende trend van verantwoorde AI en behoefte aan ethische, uitlegbare technologie. Daar sluit AI dat draait in een gecontroleerde, private cloudomgeving goed bij aan, zodat informatie niet overal heen gaat. Naast de manier waarop AI draait, is een andere uitdaging dat AI niet als ‘extra tool’ bovenop het landschap wordt geplakt, maar naadloos geïntegreerd wordt in bestaande processen. ERP-systemen spelen daarin een sleutelrol omdat die de kern van datagedreven werken vormen en het fundament bieden waarop AI kan floreren, zonder gebruik van schaduw-IT of complexe workarounds.”
Risico’s van ChatGPT
Hoewel generatieve AI-modellen zoals ChatGPT indrukwekkend zijn in taalverwerking, schieten ze volgens Frida tekort op een aantal cruciale punten: “Omdat deze systemen in de publieke cloud draaien, worden gegevens buiten de organisatie verwerkt en opgeslagen. Dat brengt grote risico’s met zich mee voor woningcorporaties die opereren onder strenge AVG-regelgeving en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Modellen als ChatGPT zijn daarnaast getraind op brede internetdata, maar missen kennis van specifieke corporatieprocessen als huurincasso- of mutatieworkflows of DICO-berichtenverkeer. Zonder domeinkennis levert dit generieke, oppervlakkige antwoorden op die niet passen binnen het dagelijks werk of beleid.”
“Standaard AI-tools functioneren daarnaast vaak als ‘losse assistenten’. Ze kunnen niet eenvoudig communiceren met systemen uit het IT-landschap, missen context uit lopende zaken en kunnen geen acties ondernemen binnen workflows. Het gevolg is dat AI ‘naast’ je werkprocessen staat, in plaats van dat het onderdeel uitmaakt van de organisatie.”
Private GPT
Een private GPT kan volgens Frida in dit geval uitkomst bieden: “Private GPT houdt een op maat getraind AI-model in dat draait binnen een afgeschermde en beveiligde cloudomgeving, volledig in beheer van de corporatie. In tegenstelling tot publieke AI-modellen is een private GPT specifiek afgestemd op de unieke content van woningcorporaties. Dit legt de basis voor een AI-first-aanpak binnen woningcorporaties, en kunnen corporaties gebruikmaken van een AI-assistent die geen extra last is, maar juist verlichting biedt en de transitie naar datagedreven werken versnelt.”
Integratie met ERP
Itris ontwikkelt momenteel een eigen private GPT-oplossing in samenwerking met Nebul. Frida daarover: “Deze oplossing richt zich op de processen, taal en informatiebehoeften van woningcorporaties. Het model wordt gevoed met interne kennis zoals beleidsteksten, handleidingen en procesbeschrijvingen, zodat het de ‘taal’ van de corporatie spreekt en relevante antwoorden kan geven. Het model is daarnaast vanaf de start ontworpen om uiteindelijk integreerbaar te zijn met ViewPoint en TOPdesk. Dit betekent dat de AI straks niet als losse tool werkt, maar naadloos verweven kan worden met bestaande workflows, portalen en gebruikersschermen binnen het ERP-systeem.”
Slimme kennisassistent
Op de vraag hoe dit in de praktijk moet gaan werken, geeft Frida een voorbeeld: “Stel je voor dat een medewerker werkt in de onderhoudsmodule van ViewPoint en een nieuwe werkopdracht wil aanmaken. Zodra er op ‘Help’ of een informatie-icoon wordt geklikt, herkent de AI-assistent waar de medewerker zich bevindt, welke gegevens al ingevuld zijn en welke stappen meestal volgen, en kan vervolgens een gerichte vraag of suggestie tonen zoals ‘Wilt u hulp bij het opstellen van een werkopdracht inclusief prestatieindicatie en plafondbedrag?’ De medewerker kan dan direct een stapsgewijze uitleg openen, vragen stellen in ‘normale’ taal en in de toekomst het systeem de opdracht deels laten voorbereiden.”
“Waar de AI-assistent nu een slimme ‘kennisassistent’ is, is het de bedoeling dat dit op termijn uitgroeit tot een proactieve AI-agent. De GPT kan dan ook handelingen uitvoeren, zoals het genereren van documenten, starten van workflows of het voorspellen van knelpunten. Daarbij is er altijd menselijke controle, maar wordt de organisatie wel ondersteund door zelflerende intelligentie.”
Overgang naar AI-first
Naast de ontwikkeling van een private GPT, ondersteunt Itris corporaties ook op andere manieren bij de overgang naar een AI-first aanpak. Frida: “Samen met Outabox helpen we organisaties bij verandermanagement rond AI en het benutten van de kansen die AI biedt. Met behulp van onze Discovery Workshops verkennen we samen de mogelijkheden en bepalen we welke vervolgstappen passend zijn voor corporaties, haar medewerkers en huurders. Daarnaast zorgen we dat AI niet op zichzelf staat, maar onderdeel wordt van het dagelijkse werkproces door integraties te bieden met andere tools. En we zorgen voor een veilige implementatie in samenwerking met onze partner, conform wet- en regelgeving.”
Mensgericht, datagedreven en toekomstbestendig
“AI zal de komende jaren het werk binnen woningcorporaties fundamenteel doen veranderen,” sluit Frida het gesprek af. “Niet door mensen te vervangen, maar door ze te versterken, ontzorgen en te verbinden met data. Van backoffice tot klantcontact en van beleid tot beheer: AI wordt een virtuele collega die meedenkt, ondersteunt én vooruitkijkt. We staan nu aan het begin maar de ontwikkelingen gaan razendsnel en binnen tien jaar is het volkomen normaal dat medewerkers door AI geholpen worden bij het uitvoeren van hun taken, in natuurlijke taal met AI communiceren en suggesties krijgen op basis van realtime context. Zo ontstaat een organisatie die mensgericht, datagedreven en toekomstbestendig te werk kan gaan."
Bron: CorporatieMedia, Foto: Itris
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - Maart 2025 Inhoud Harry Platte (Parteon): Groot dromen, klein doen Laurens Flierman (NEH): Risico’s beter beheersen door…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.