EntrD klaar voor booming markt

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

EntrD uit Heerenveen is klaar voor de booming maanden die eraan zitten te komen vanwege de nieuwe Europese privacywetgeving.

EntrD heeft een digitaal gereedschap ontwikkeld voor het slim anonimiseren en pseudonimiseren van privacygevoelige data, terwijl de gegevens bruikbaar en representatief blijven. De vraag naar dit soort software zal de komende maanden exponentieel groeien en om die vraag aan te kunnen, had EntrD aangeklopt bij een aantal partijen voor financiële ondersteuning. Met dat geld kan versnelde groei worden gerealiseerd en verwachten de Friezen de immense vraag de komende tijd aan te kunnen. De nieuwe privacywetgeving gaat op 25 mei in en de bedrijven die hun zaakjes niet op orde hebben, lopen het risico op forse boetes. De boetebedragen waarmee gedreigd wordt, lopen in de miljoenen euro’s. “Als het straks echt zover is dat de eerste boeten boven de markt hangen, gaat dit verhaal over de privacy enorm leven”, zegt Laurens Kruize, investeringsmanager van de NOM.

De NOM (Noordelijke Ontwikkelings Maatschappij) is een van de partijen die groeikapitaal heeft geïnvesteerd in EntrD. De software van EntrD kan privacygevoelige data volledig anoniem maken. Het is een oplossing voor het datadilemma waarmee veel bedrijven worstelen. Eric Hoefman, mede-oprichter van EntrD, belooft dat de software de data zo anonimiseert dat die niet meer herleidbaar is naar personen. “En wanneer het van belang is om de gegevens wel te herleiden tot natuurlijke unieke personen, dan is pseudonimiseren een betere optie. Denk daarbij aan medische analyses, waarbij een arts wordt gewaarschuwd over een individuele patiënt”, zegt Hoefman.

EntrD werd in 2014 opgericht. De eerste twee jaar werd het geld vooral verdiend met detachering en consultancy/. Het aantal klanten nam al flink toe, aangezien het datadilemma steeds vaker speelt.
Met het geld van de NOM kan EntrD makkelijker opschalen. De Friezen hoeven niet steeds achter het geld aan als er investeringen moeten worden gedaan om de groei bij te houden. Kruize: “EntrD kan gas geven. Men hoeft niet af te wachten, maar kan vooraan gaan staan”. Kruize is redelijk overtuigd van het aanstaande succes van EntrD. “Je ziet nu al heel veel workshops voorbijkomen over het privacythema”, weet hij. “Sinds medio 2017 zie je dit item al groeien, iedereen vindt dat er wat aan gedaan moet worden. Het is de vraag of de grote bedrijven er al klaar voor zijn, de kleinere bedrijven zijn dat in ieder geval niet. Dit wordt de komende maanden booming, let maar op”.

Bron: EntrD | Foto: Shutterstock