Organisaties zijn steeds bewuster bezig met hun CO2-footprint. Vanuit hun eigen overtuigingen, maar simpelweg ook omdat hun klanten erom vragen. Intern worden daarom duurzame artikelen en materialen gebruikt, maken in het wagenpark diesels plaats voor elektrische auto’s, is het meubilair circulair en komen de lunches rechtstreeks bij de boer vandaan. Ook digitalisering kan de CO2-footprint van organisaties beïnvloeden. In deze blogpost onderzoeken we hoe.
Wat is de CO2-footprint?
De CO2-footprint van een organisatie bestaat uit de totale hoeveelheid aan broeikasgassen die zij met haar activiteiten uitstoot. Dit is zowel de directe, dus van de organisatie zelf, als de indirecte uitstoot, de activiteiten van leveranciers en klanten. Bij het meten van de CO2-footprint wordt onder andere gekeken naar het energieverbruik, transport, productieprocessen en afvalverwerking.
Hoe beïnvloedt digitalisering de CO2-footprint?
Digitalisering kan de CO2-footprint op verschillende manieren beïnvloeden. Enkele voorbeelden:
Elektriciteit
Digitalisering kan worden gebruikt om de efficiëntie van het energieverbruik te optimaliseren. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van sensoren, slimme verlichting en slimme thermostaten kan een organisatie het energieverbruik verminderen. Kiest een organisatie daarnaast voor duurzame – eventueel zelf opgewekte – energie, dan wordt er al een aardige stap gezet in het verminderen van de CO2-uitstoot.
Zakelijk vervoer
Als corona ons iets heeft duidelijk gemaakt, dan is het wel dat we heel goed thuis kunnen werken. Digitale innovaties zoals videoconferenties, chatprogramma's en planningsoftware zorgen ervoor dat medewerkers niet meer dagelijks naar kantoor hoeven komen. Ook zakenreizen zijn daardoor minder vaak nodig. Dit kan de CO2-uitstoot als gevolg van zakelijk vervoer flink verminderen.
Processen
Binnen een organisatie zijn talloze processen die gedigitaliseerd kunnen worden. Denk aan financiële, hr- of marketingprocessen. Het digitaliseren van deze processen en de daarbij behorende papierstroom vermindert het papierverbruik. Hierdoor neemt niet alleen het papierafval af, ook de hoeveelheid energie en CO2-uitstoot die gepaard gaan met het produceren, transporteren en afvoeren van al dat papier vermindert.
Optimalisatie van herhalende werkzaamheden
Met intelligente software en robotisering kan een organisatie verschillende processen volledig automatiseren, of er op zijn minst een efficiëntieslag in maken. Hierdoor houden medewerkers meer tijd over voor taken die meer waarde toevoegen. Dit kan leiden tot minder stress en burn-outs en daarmee een hogere productiviteit en betrokkenheid.
Heeft digitalisering dan geen nadelen?
Jazeker, digitalisering kan ook een negatieve uitwerking hebben op de CO2-footprint van een organisatie. Hieronder enkele punten die je in de gaten moet houden en hoe je ze kunt beheersen.
Energieverbruik
Digitalisering is een mooi goed, maar het kost wel aardig wat elektriciteit om alle apparaten die hiervoor nodig zijn in de lucht te houden. Denk maar eens aan het stroomverbruik van de benodigde computers, servers, mobiele apparaten én datacenters. Het hoge energieverbruik van al deze apparaten kan leiden tot een verhoogde CO2-uitstoot. Het is dan ook aan te raden om digitalisering van de organisatie te koppelen aan duurzame energieoplossingen, circulaire materialen en producten met een lange levensduur.
Fabricage-uitstoot
Bij het gebruik van digitale technologieën is goede apparatuur onmisbaar. Maar altijd de laatste apparaten willen gebruiken, zorgt voor een toename in de CO2-uitstoot. Oude apparaten worden verkocht of vernietigd en fabrieken en leveranciers draaien overuren om nieuwe te produceren. Apparaten waar ook weer nieuwe grondstoffen voor nodig zijn. Vraag je dus altijd goed af of vervanging wel echt nodig is. En is het antwoord ‘ja’, kijk dan bij de aanschaf van nieuwe apparaten naar de levensduur en de duurzaamheid van het productieproces.
Conclusie: digitalisering draagt bij aan een kleinere CO2-footprint
Alles bij elkaar genomen, draagt digitalisering zeker bij aan een kleinere CO2-footprint van een organisatie. Het digitaliseren van processen, het automatiseren van handmatige handelingen, het gebruik van duurzame energie en apparaten, en meer thuiswerken leiden tot een vermindering van de CO2-uitstoot. Wel is het belangrijk om op te merken dat de mate waarin digitalisering bijdraagt aan een kleinere CO2-footprint afhankelijk is van de specifieke omstandigheden van de organisatie en hoe de digitalisering wordt geïmplementeerd.
Wat doe jij?
Omdat we benieuwd zijn of en hoe het verminderen van hun CO2-footprint leeft bij organisaties hielden we onlangs een poll op LinkedIn. Daarin vroegen we onze volgers op welke punten zij hun CO2-footprint komend jaar gaan verkleinen. Hieronder het resultaat.
Bron: Mail to Pay, Foto: Mail to Pay
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.