Corporaties blijven achter op online functionaliteit

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Als je iets wilt regelen, een afspraak bij de tandarts, een kadootje voor Sinterklaas, een zorgnota declareren of saldo voor je ov chipkaart, kun je dat tegenwoordig heel eenvoudig online doen. Steeds meer mensen verwachten dat zaken online geregeld kunnen worden. In hoeverre zijn de woningcorporaties klaar voor deze wens? Kunnen zij daaraan voldoen?

Een steeds grotere behoefte aan digitalisering
De behoefte om steeds meer zaken digitaal te kunnen regelen dringt steeds verder door tot de Nederlandse bevolking. Het kabinet springt in op deze behoefte en wil dat het vanaf 2017 mogelijk is om alle overheidszaken digitaal te regelen. Uit het KWH Webmonitor onderzoek blijkt dat veel corporaties nog achterblijven op functionaliteit van de corporatiewebsite.

Digitaal verzoeken of meldingen indienen
Bij de meeste corporaties is het al mogelijk om een reparatieverzoek, melding van overlast en klacht in te dienen. De manier waarop dit mogelijk is, is alleen nog niet optimaal. Veel corporaties maken nog gebruik van één algemeen formulier die voor meerdere doeleinden wordt gebruikt. Bijvoorbeeld het contactformulier, dat ook gebruikt wordt om overlast te melden of om een klacht in te dienen.

Het is belangrijk om een formulier aan te passen aan de verschillende meldingen. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om een foto van een mankement aan een reparatieverzoek toe te voegen. U kunt dus het best voor elk digitaal verzoek of melding een apart formulier aanmaken. Dit geeft u een overzichtelijke administratie en zo kunt u uw huurders uitleg geven bij de verschillende formulieren.

Vragen stellen aan de corporatie
Vaak wordt de website als eerst bezocht wanneer mensen de corporatie een vraag willen stellen. Bij bijna driekwart (72%) van de corporaties is hiervoor een contactformulier op de website aanwezig. Het komt alleen vaak voor dat men dezelfde vragen stelt, het beantwoorden hiervan is tijdrovend. Dit kan efficiënter, door de ‘de meest gestelde vragen’ (FAQ) op de website te plaatsen. Om het overzichtelijk te houden kunt u de FAQ indelen op onderwerp en een zoekmogelijkheid binnen deze vragen aanbieden.

Op de hoogte gehouden worden
Meer dan de helft (54%) van de corporaties heeft tegenwoordig één of meerdere social media accounts. De sociale media kunnen op verschillende manieren worden ingezet om klanten te bedienen. Zo kunt u Twitter inzetten als webcare en uw huurders op de hoogte stellen van nieuwtjes, vrijgekomen huurwoningen of onderhoudswerkzaamheden via Facebook en Twitter. Op de corporatiewebsite kan vervolgens een Facebook- of Twitter-feed worden geplaatst, waarin alle berichten van de corporatie in één handig overzicht worden getoond.

Ook het delen van informatie via ‘social sharing’ is een belangrijke functionaliteit die door minder dan de helft van de corporaties wordt ingezet. Social sharing houdt in dat men interessante informatie op de website, eenvoudig kan delen via social media door onder aan de pagina op een van de social media iconen te klikken. Zo kunnen website bezoekers gemakkelijk informatie, zoals een vrij gekomen huurwoning, delen via social media. Het delen van pagina’s leidt tot een betere vindbaarheid en meer website bezoekers.

Samenvattend
Door de toenemende behoefte om steeds meer zaken digitaal te kunnen regelen, is het belangrijk om daar als corporatie op in te spelen. Houdt uw klanten op de hoogte door nieuws op social media te plaatsen, handel verzoeken en meldingen digitaal af en beantwoord de vragen van klanten. Houdt u er ook rekening mee dat uw website steeds vaker vanaf een mobiel apparaat wordt bezocht en dat het bezit van tablets en smartphones steeds verder stijgt. Om uw website optimaal te laten functioneren vanaf alle soorten apparaten is een responsive werkende website van groot belang.

Door: Iris Deen, Communicatie ProImpact

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van ProImpact in de CorporatieGids 2014 te bekijken.