CO2-neutraal in 2050: waar staat jouw corporatie?

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Woningcorporaties willen CO2-neutraal zijn in 2050. Dat is meer dan een ambitie: afspraken hierover zijn vastgelegd in het Klimaatakkoord. Er zijn verschillende redenen om zero-emissie na te streven en al die redenen gelden voor vrijwel iedere corporatie:

  • Duurzaamheid is vaak een intrinsieke motivatie van de corporatie en haar medewerkers.
  • Investeerders eisen het: je krijgt geen leningen meer voor nieuwbouw- en renovatieprojecten als je niet duurzaam opereert.
  • CO2-reductie is noodzakelijk om het bezit betaalbaar te houden voor je doelgroep.
  • Ook corporaties hebben moeite om geschikt personeel te vinden. Voor veel potentiële nieuwe medewerkers is duurzaamheid van de organisatie en het beleid een belangrijk thema.
  • Vanuit nieuwe wetgeving zullen ook corporaties naar verwachting in de nabije toekomst hun duurzaamheidsambities en -resultaten moeten rapporteren.

Alle reden dus om te streven naar duurzaamheid – en als onderdeel daarvan: CO2-neutraliteit.

Zero-emission: de grootste klapper lever je samen met je klanten
Er zijn veel factoren waarop je de CO2-uitstoot en -reductie kunt meten. Dat varieert van de uitstoot bij je vastgoedinvesteringen (nieuwbouw, sloop, renovatie), tot je interne bedrijfsvoering (koffiebekers) en van je toeleveranciers tot aan je klanten. De grootste klapper die je als corporatie kunt maken, is ervoor zorgen dat je huurders CO2-neutraal wonen. En daar lever je als corporatie nu al een bijdrage aan met verduurzamingsmaatregelen zoals zonnepanelen, isolatie en warmtepompen.

CO2-uitstoot: gebruik de kracht van gegevens
Maar wat is het effect van je duurzaamheidsinitiatieven? Leveren deze ook echt reductie van het energieverbruik en daarmee CO2-uitstoot op? Op basis van energie-indexen kun je daarover voorspellingen doen. Maar voorspellingen komen niet altijd uit. Een lage energie-index biedt geen garantie op een laag verbruik. Je hebt dus betrouwbaardere data nodig om energieverbruik en CO2-uitstoot te meten. En het goede nieuws: die data is er. Want energiemaatschappijen en netbeheerders kunnen je de data leveren van je klanten. Als je die data op een slimme manier opvraagt, leveren ze echte inzichten op. Je kunt dan bijvoorbeeld zien wat de invloed is van je duurzaamheidsprojecten op het werkelijke gebruik en de werkelijke CO2-reductie van je huurders.

Wil je meer weten over hoe je deze data kunt gebruiken om je duurzaamheidsdoelen te bereiken?
Kom dan naar de officiële product launch van het CO2-dashboard op CorporatiePlein – 12 september 2024 in Houten!

Tijdens de product launch presenteren we kort het unieke CO2-dashboard, waarmee je eenvoudig inzicht krijgt in de daadwerkelijke impact van je duurzaamheidsinitiatieven. Ontdek hoe je met behulp van betrouwbare data je energieverbruik en CO2-uitstoot nauwkeurig kunt monitoren en optimaliseren.

Bron: Zig, Foto: Zig