De wereldwijde computerstoring door de problemen bij CrowdStrike afgelopen juli gaf maar weer eens aan hoe afhankelijk we zijn van IT. En hoe een fout in het updaten van software grote consequenties kan hebben. Als corporatie heb je hier ook mee te maken en probeer je zoveel mogelijk problemen te voorkomen. Welke mogelijkheden heeft een kleine corporatie op dit gebied? En hoe kan dit deels uitbesteed worden? Manager Financiën Alex van der Stelt vertelt hoe Rhiant – verantwoordelijk voor ruim 2.000 vhe in Hendrik-Ido-Ambacht – op een pragmatische manier met haar test- en releasemanagement omgaat.
“We willen graag bijblijven in de huidige wereld,” opent Alex het gesprek. “Voorop lopen is daarbij niet nodig, maar we willen zeker niet achter de feiten aanlopen. Omdat wij te klein zijn als organisatie om dit zelf te doen, laten wij een deel van de IT-activiteiten uitvoeren door professionals. Dat heeft voor ons het voordeel dat wij altijd beschikken over up-to-date kennis omdat deze door onze partner wordt aangereikt. Belangrijk is dat de IT ons ondersteunt in de informatievoorziening en onze werkzaamheden. Goed test- en releasemanagement vormt daarbij een belangrijk onderdeel.”
Risico nieuwe releases
“We kunnen het ons namelijk niet veroorloven dat nieuwe functionaliteiten niet werken of niet juist werken,” legt Alex uit. “Het werkproces kan worden verstoord als je die nieuwe releases ‘blind’ laat uitvoeren in de productieomgeving. Door eerst grondig te toetsen of de nieuwe functionaliteiten werken in een testomgeving en de bevindingen vast te leggen, kun je nieuwe releases veilig uitrollen in de productieomgeving.”
Projectmatige aanpak is noodzaak
De behoefte om op deze manier nieuwe releases veilig te kunnen testen groeide in 2022 toen Rhiant overstapte naar een nieuw primair systeem met iedere maand een nieuwe release. Alex: “Voorheen waren we bij nieuwe releases gewend dat de leverancier de testen uitvoerde, maar dat is niet langer het geval. Zo ontstond onze wens van een projectmatige aanpak van nieuwe releases waarbij we zochten naar een partij die ons kon ondersteunen in het functioneel beheer in combinatie met releasebeheer. Deze partij hebben wij gevonden en inmiddels maken we ook gebruik van de TestKit die zij heeft ontworpen.”
Release vrijgeven of niet
Alex: “Het mooie hiervan is dat deze de testende gebruikers helpt bij wat ze moeten doen en de vastlegging van wat en hoe ze hebben getest. Hiermee bereik je dat het testen op een eenduidige wijze gebeurt en met de juiste kwaliteit. Op basis van de uitkomsten wordt vervolgens bepaald of de release kan worden vrijgegeven. De uitdaging hierbij is om de medewerkers mee te nemen in de wijzigingen die in de te testen release zitten. Dit wordt mede bereikt doordat Hersense, de leverancier, de voor ons belangrijkste wijzigingen er al uitfiltert en in de TestKit zet. Daardoor vindt een belangrijk stuk ontzorging en professionalisering plaats.”
Pragmatische werkwijze
“Rhiant test niet alle nieuwe releases,” legt Alex uit. “Nieuwe Office 365-functies accepteren we bijvoorbeeld zonder testen. En de maandelijkse nieuwe releases van ons primair systeem willen we ook vooral pragmatisch testen zodat het behapbaar blijft voor de medewerkers. Per afdeling hebben we mensen die de processen goed kennen en dus ook nieuwe functionaliteiten goed kunnen testen. Daarom testen we vooral de verbeteringen in de functionaliteiten die wij binnen Rhiant gebruiken en wordt er dus niet integraal getest. Hierdoor besparen we veel tijd. Bijkomend voordeel van deze gestructureerde werkwijze is dat de testers zich opstellen als ‘ambassadeurs’ die de nieuwe features aan hun collega’s kunnen laten zien.”
Zekerheid door FBaaS
Rhiant neemt deze dienstverlening af als Functioneel Beheer as a Service, oftewel FBaaS. Over wat dit betekent voor Rhiant, zegt Alex: “Met FBaaS maken we vooraf afspraken over het afnemen van een bepaalde hoeveelheid uren in de vorm van een functioneel beheerder. Hij of zij kan diverse werkzaamheden oppakken. Dit helpt ons om grip te houden op de kosten en we hebben de zekerheid dat we professioneel werken met een goede partij, waarbij met de invulling van de rol ook de continuïteit is gewaarborgd. Hersense heeft immers veel mensen die dit werk ook kunnen uitvoeren. Zelf kunnen we voor deze rol niemand aannemen omdat het geen fulltime-functie is bij onze corporatie. Deze samenwerking is dus voor ons een ideale oplossing.”
Bijblijven is grootste uitdaging
“Onze grootste uitdagingen zijn om bij te blijven met de automatisering,” besluit Alex. “En dat deze voor ons werkt en werk uit handen neemt. Een grote wens is daarnaast dat we graag vanuit de beschikbare data in onze systemen meer voorspellende kracht richting onze toekomstige activiteiten krijgen. En we willen als Rhiant zijnde qua beveiliging alles continu up-to-date houden. Met een pragmatische blik op test- en releasemanagement hebben we daar nu beter grip op.”
Bron: CorporatieGids Magazine, Foto: Jan van der Ploeg
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.