CorporatieGids Magazine
MAART 2025 I 71 70 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Column Ja tegen warmtetransitie, maar niet tegen elke prijs We besloten te stoppen met het plan om de Rotterdamse Agniesebuurt aardgasvrij te maken vanwege de hoge bouwkundige kosten die nodig zijn om hier de transitie naar aardgasvrij mogelijk te maken. Bepaald geen gemakkelijke beslissing omdat we achter een aardgasvrije toekomst staan. We willen en moeten richting aardgasvrij en voor het grootste deel van onze woningen is het warmtenet vaak het beste alternatief. Maar de kosten om dit te bereiken, in deze buurt in Rotterdam zijn onacceptabel hoog en gaan ten koste van andere investeringen. Daarom hebben we besloten te stoppen en in te zetten op comfortabel en energiezuinig wonen voor onze bewoners. Kosten warmtetransitie onevenredig verdeeld Warmtenetten zijn in veel wijken maatschappelijk gezien het goedkoopste alternatief voor aardgas maar de eindgebruiker profiteert niet van dit voordeel. Met name de bouwkundige kosten om warmteleidingen in woningen aan te leggen zijn fors gestegen. Denk hierbij onder andere aan het mogelijk maken dat leidingen van de straat, door het gebouw, tot in de woning aangelegd kunnen worden, het wegwerken van leidingen en het vervangen van radiatoren zodat ze geschikt zijn om ook met een middentemperatuur voldoende te verwarmen. Deze kosten liggen nu voor een onevenredig groot deel bij woningcorporaties en zouden meer onderdeel moeten zijn van de warmtetransitie en daarmee van de maatschappij. Hoe? Door meer maatschappelijk geld beschikbaar te stellen voor de aanleg van warmtenetten én de bouwkundige aanpassingen om de aanleg in woningen te realiseren. Onze oproep is dan ook: maak de warmtetransitie rechtvaardiger en zorg dat de maatschappelijke baten terugkomen bij de eerste die overstappen. En ondersteun daarbij de corporaties omdat die met de massa vaak de transitie in een wijk op gang brengen. Alles willen is menselijk, alles kunnen is onmogelijk We lopen er als grote corporatie vaker tegenaan: de realiteit dat we een euro maar één keer kunnen uitgeven. Dat is bij veel commerciële ondernemingen niet veel anders natuurlijk, maar bij ons betekent het niet zelden dat we de keuze moeten maken tussen belangrijke maatschappelijke of sociale doelstellingen. Geen makkelijke keuzes, waarbij het doorhakken van knopen soms stevige kritiek oplevert. De realiteit is dat onze middelen relatief beperkt zijn en dat betekent dat we prioriteiten moeten stellen en die dienen niet altijd ieders belang. Voor een grote, maatschappelijk gedreven organisatie met veel bewegende delen hoort kritiek erbij. Daarom is het des te meer belangrijk om uit te leggen waarom beslissingen genomen worden, wat onze uitdagingen zijn, welke afwegingen wij maken en hoe bepaalde keuzes in het grotere maatschappelijke plaatje van een stad als Rotterdam passen. Dat podium pakken we, via onze eigen communicatiekanalen, via de pers en zeker ook in gesprek met huurders. Niet omdat we gelijk willen hebben, want daar gaat het niet om, maar omdat het belangrijk is te begrijpen welke dilemma’s wij hebben en hoe we daarmee omgaan. In een tijd waarin de hele en halve onwaarheden je om de oren vliegen is het fundamenteel om met elkaar in gesprek te blijven. Om te luisteren en discussiëren en om in elk geval een poging te doen elkaar te begrijpen. Mijn deur staat in ieder geval altijd open. Hedy van den Berk,voorzitter Raad van Bestuur Havensteder
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=