CorporatieGids Magazine
MAART 2025 I 31 30 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Huurders zien we eigenlijk bijna niet op ons kantoor in Zierikzee. We werken met één aanspreekpunt per gebied, korte lijnen, duidelijke afspraken en maatwerk waar nodig met oog voor de mens. Een belangrijk aandeel in het succes is ook de medewerker van onze regionale partners bij het uitvoeren van reparaties. En natuurlijk zou het teveel eer zijn om dit succes alleen aan onszelf toe te schrijven; we hebben natuurlijk ook veel fijne huurders voor wie het prettig werken is.” Persoonlijke betrokkenheid “We gaan het komende jaar gewoon door met hoe we het altijd doen en blijven actief kijken naar verbeteringen door te leren van ervaringen en in contact te blijven met onze huurders,” sluit Kyra af. “Zeker in een tijd waarbij het ver- trouwen in de landelijke politiek afneemt en meer dienst- verlening via onpersoonlijke digitale kanalen verloopt, kunnen wij ons blijven onderscheiden door onze persoonlijke betrokkenheid bij onze huurders en hun omgeving. Verder is het niet meer voor iedereen vanzelfsprekend om ‘een dak boven je hoofd te hebben’. Daarom proberen wij actief onze woningvoorraad verder te vergroten om de beschikbaarheid van woningen te laten toenemen.” Hans Kröger (Het Grootslag): Samen blijven werken voor voldoende woningen en leefbare wijken en buurten Een bekende naam in dit artikel is die van woningstichting Het Grootslag uit Noord-Holland, die voor het derde jaar achtereen vier A-scores behaalt. Directeur-bestuurder Hans Kröger : “De uitdaging voor ons blijft het goed doen voor onze huurders. En daar zetten we ons uiteraard dagelijks voor in. We werken aan goede, kwalitatieve en betaalbare woningen en willen een organisatie zijn waar huurders goed, veilig en betaalbaar wonen. Dat uitgangspunt houden we altijd voor ogen en spreken we elkaar ook op aan. Dat we de erkenning krijgen met mooie scores in de benchmark is een bekroning op ons werk, maar geen doel op zich. Uiteindelijk draait het op goed en betrouwbaar werk leveren voor onze huurders. Dát is het fundament waarop we bouwen.” Wiesje van der Weide (Wooncompagnie): Samen bouwen aan sterke wijken en buurten waar mensen naar elkaar omzien Voor Wooncompagnie – met 14.000 vhe wederom de grootste topper in de benchmark – liggen er grote uitdagingen in het blijven realiseren van voldoende betaalbare woningen, ondanks stijgende bouwkosten en regelgeving. Directeur-bestuurder Wiesje van der Weide : “Naast bouwen, verduurzamen we in sneltreinvaart, terwijl we tegelijkertijd de woonlasten betaalbaar houden voor onze huurders. Daarnaast ligt er een uitdaging in het stimuleren van betrokkenheid en het gemeenschaps- gevoel in wijken en buurten.” Groei- en verbetercultuur Voor de corporatie uit Noord-Holland was het de derde keer achtereen dat een viervoudige A-score werd behaald. “Daar zijn we enorm trots op, alhoewel hoog scoren geen doel op zich is. Onze collega’s zetten zich elke dag in om gewoon goed te doen voor onze bewoners. Dit doen we door uitdagende, maar realistische doelen te stellen die ons inspireren en motiveren. Deze groei- en verbetercultuur zit verankerd in het DNA van Wooncompagnie. Het nuchter delen van successen en af en toe samen stilstaan bij behaalde resultaten versterkt deze gezamenlijke drive.” Geen euro meer dan nodig Wooncompagnie scoort buitengewoon goed qua bedrijfslasten. Wiesje: “We zijn ons er heel bewust van dat onze inkomsten door onze huurders worden opgebracht. Daarom staat betaal- baarheid bij ons altijd voorop en vragen we geen euro meer huur dan nodig is. Dit besef leeft bij al onze collega’s en is verankerd in onze manier van werken. Het zorgt er bijna vanzelf voor dat we, op alle niveaus, weloverwogen keuzes maken die bijdragen aan een efficiënte en verantwoorde bedrijfsvoering.” Fijne buurten Die efficiëntie wordt ook mogelijk gemaakt door de grootte van Wooncompagnie, legt Wiesje uit: “Onze omvang brengt Verduurzamingskans Een van de gebieden waar de corporatie bijzonder hoog scoort, is op verduurzaming. “De afgelopen jaren hadden wij weinig mogelijkheden voor nieuwbouwprojecten,” vertelt Hans hierover. “Daardoor waren er extra financiële middelen en mankracht beschikbaar om extra in te zetten op verduur- zaming. Deze ‘kans’ hebben we met beide handen gepakt. Bij de verduurzamingsprojecten stond de portemonnee van de huurders, maar ook hun comfort, centraal. De afgelopen twee jaar hebben we met versnelde spoed de woningen van huurders die meer dan 1.200 kubieke meter gas verbruikten verduurzaamd. Gezien de prijsstijgingen van energie werd het nog belangrijker om deze woningen te verduurzamen, en draagt het bij aan het verminderen van de CO2-uitstoot van ons bezit.” Meer hulpvragers Komend jaar draagt Hans het stokje over aan Anneke Timmermans, die de rol van directeur-bestuurder overneemt. Op de vraag wat Hans Het Grootslag en de sector mee zou willen geven, zegt hij: “Door bezuinigingen in de zorg, maak ik mij zorgen over de leefbaarheid binnen de sociale huursector. Er is bijvoorbeeld minder plek in GGZ-instellingen waardoor er steeds meer mensen met verward gedrag in sociale huur- woningen komen te wonen. Daardoor zijn er straks meer vragers van hulp dan er dragers zijn. Door deze ontwikkeling wordt het nog belangrijker dat corporaties, gemeenten en zorg- en welzijnsinstellingen heel goed met elkaar samenwerken.” “Door dezelfde bezuinigingen moeten we ook oppassen dat we niet te veel geld ophalen bij de huurders om landelijke problemen – waaronder ook de woningnood – op te lossen. Het aantal verpleeghuisbedden neemt niet toe en woning- corporaties moeten meer geclusterde woonvormen realiseren. Dit zijn relatief dure woningen die in feite deels worden betaald door huurders. Want als woningcorporatie krijgen we geen subsidie voor deze woonvorm, maar moeten we wel winstbelasting betalen. Geld dat we eigenlijk beter kunnen gebruiken voor de realisatie van woningen.” Intensieve samenwerking Voldoende uitdagingen die Het Grootslag als individuele corporatie – maar ook de sector gezamenlijk – moet uitvoeren en blijven monitoren. “Maar mijn algemene advies is: blijven aanpakken en zorgen dat we voldoende betaalbare woningen hebben voor de doelgroep, nu en in de toekomst. En samen werken aan leefbare wijken en buurten. Dat kunnen we niet alleen, maar wel door intensieve samenwerking met gemeenten en zorg- en welzijnsorganisaties. Waarbij het resultaat is dat wonen in een sociale huurwoning leuk en goed blijft. Want Franse Banlieues mogen we hier nooit accepteren.” zowel kansen als uitdagingen met zich mee. Enerzijds stelt het ons in staat om efficiënt te werken en kennis te delen, anderzijds vraagt het wel om een sterke lokale focus om dichtbij onze huurders te blijven. Onze grootte vormt daarbij geen belemmering voor goed presteren, juist omdat we samenwerken in resultaatverantwoordelijke teams en altijd de klantvraag centraal stellen. Dat inspireert ook onze focus voor komend jaar: gezamenlijk zorgen voor fijne buurten met voldoende woonaanbod voor mensen met weinig koopkracht.” Foto's: Eigen beeld en Freepik.com
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=