CorporatieGids Magazine
MAART 2025 I 29 28 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Regionaal samenwerken Die grote lokale betrokkenheid noemde Hanke vorig jaar ook al, toen ProWonen voor het eerst vier A-scores bemachtigde in de benchmark: “In regionaal verband hebben we het afgelopen jaar overleg gehad over wat de ontwikkelingen in Nederland en nieuwe wetgeving voor ons als corporatie betekenen. En hoe we dit als sector en regio gezamenlijk kunnen oppakken. Gezien de grote opgave kan het ook niet anders dan dat je deze problematiek samen oppakt. De gesprekken waren en zijn intensief, maar het is goed dat alle betrokkenen hun steentje bijdragen.” “ProWonen heeft veel aandacht voor vitale dorpen en wijken in ons landelijke gebied. Daarbij wordt de roep om een leef- baarheidsvisie urgenter. Een visie waar we vorig jaar mee zijn gestart. Hierdoor is ons portefeuilleplan breder geworden en richten we ons op kernvisies. Daarin beschrijven we kansen en uitdagingen, zodat we weten hoe we onze zorg- en woon- opgave het beste kunnen realiseren.” Data ontsluiten en analyseren ProWonen heeft de afgelopen twaalf maanden ook veel tijd en energie gestoken in het beter ontsluiten en analyseren van haar data. Hanke: “We hebben onder andere ons ICT-beleid herijkt waarin staat dat we meer willen werken met dashboards en meer interne en externe data willen gebruiken voor sturing. Een mooi voorbeeld van multidisciplinair werken ondersteund met data is een project waarbij we een softwaresysteem implementeren om tot een integrale meerjaren onderhouds- begroting en -planning komen. We hebben hierbij ingezet op ontwikkeling en eigenaarschap door medewerkers nieuwe taken, rollen en verantwoordelijkheden te geven. Met dit project krijgen we niet alleen onze data en sturing beter op orde, maar het intensiveert ook de interne samenwerking.” Groei realiseren Voor 2025 ligt volgens Hanke de focus op het concretiseren van de plannen om extra woningen te realiseren: “Binnen de financiële mogelijkheden en rekening houdend met de continuïteit van onze organisatie op de lange termijn. Om groei te realiseren vanuit de sociale huisvesting zijn we op veel onderdelen in gesprek met de andere woningcorporaties in de regio, gemeenten, zorgpartijen en ontwikkelaars. Daarnaast focussen we op het bouwen van modulaire woningen, het faciliteren van zorggeschikt vastgoed en het verduurzamen van onze portefeuille om ook in de toekomst onze doelgroep te kunnen voorzien van een fijn en passend thuis.” Kyra Verstijnen (Zeeuwland): Ons onderscheiden met persoonlijke betrokkenheid bij huurders Woningcorporatie Zeeuwland staat na twee jaar opnieuw in de lijst met benchmarktoppers. Op de vraag wat voor de corporatie uit Zeeland de grootste uitdagingen zijn, vertelt HRM- en kwaliteitsadviseur Kyra Verstijnen : “Het volgen van de landelijke thema’s is echt een uitdaging. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de hoge huurverhoging, verduurzaming, stikstof en ‘De Woondeal’. Om in te spelen op dit laatste punt, zijn we als organisatie overgeschakeld naar een groei- scenario in ons bezit waarop onze organisatie is aangepast. Daarnaast was er sprake van een wisseling in het management én de wisseling van een interim bestuurder naar een nieuwe bestuurder. Met deze veranderingen is het belangrijk om de relatie met onze visie vast te houden. Tevreden medewerkers zijn de sleutel tot tevreden klanten en een effectieve bedrijfs- voering.” Vrolijke medewerkers Kyra beaamt hiermee de woorden van oud directeur-bestuurder Marco van der Wel de laatste keer dat Zeeuwland in dit artikel stond: “Een vrolijke medewerker die lekker in zijn vel zit, is voor onze huurders én collega’s een stuk fijner om mee samen te werken. Binnen Zeeuwland liggen de verant- woordelijkheden zoveel mogelijk bij de medewerkers zelf. Dat is ook een van onze trotspunten blijkt uit ons medewer- kersonderzoek. We mochten ons in 2024 dan ook een ‘World- class Workplace’ noemen. In het programma organisatie- ontwikkeling is ‘werkplezier & werkklimaat’ één van de drie dragende pijlers. We werken hard en hebben zoals gezegd het afgelopen jaar veel veranderingen doorgemaakt. Uit het onderzoek bleek dat daardoor de werkdruk door teveel collega’s als te hoog werd ervaren. Dit nemen we serieus, maken het bespreekbaar en acteren hierop. En dat zien we dan weer terug in de cijfers van de tussentijdse metingen op dit onderdeel.” 6.000 kantoortjes Een van positieve uitschieters van Zeeuwland is het hoge huurdertevredenheidscijfer, met een 8,3, een 8,4 en een 8,5. “Een huurder merkt zeker wat van een tevreden medewerker en de betrokkenheid van onze collega’s ervaren ze dagelijks,” vertelt Kyra daarover. “Persoonlijk contact is daarbij essentieel. We bezoeken onze huurder thuis en zeggen dan ook gekscherend dat we 6.000 kantoortjes hebben bij Zeeuwland.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=