CorporatieGids Magazine

MAART 2025 I 19 18 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Steeds meer woningcorporaties houden zich bezig met ketensamenwerking. Maar er is ruimte voor verbetering. Door de behoeften van de bewoner centraal te stellen, kan leegstand worden verminderd, leefkwaliteit verbeterd en financieel duurzaam gewerkt worden. CorporatieGids Magazine sprak hierover met Joeri Bruschinski, Branche Manager Wonen, Peter Geelen, oprichter en bedenker van de iPM-Methode, en Fleur Verhagen, organisatiedeskundige en co-auteur van het boek ‘Organisaties die wél samenwerken’, van iPM Partners. Wat houdt goede ketensturing en -samenwerking volgens jullie precies in? Goede ketensturing betekent dat de organisatie wordt heringericht, waarbij het organogram ondergeschikt is aan ketens. Klantketens – processen die starten bij de behoeften van de bewoner en eindigen zodra deze zijn vervuld – vormen de basis van de organisatiestructuur. Zo staan de behoeften van de bewoner centraal en zorgt ketensamenwerking ervoor dat de gehele keten optimaal functioneert om die behoeften efficiënt in te vullen. Het boek ‘KPI’s die wél werken’, van collega Peter Geelen, biedt woningcorporaties een uitgangs- punt hiermee aan de slag te gaan. Wat zijn daarbij de uitdagingen voor woningcorporaties? Wij ondersteunen woningcorporaties bij leegstand, kwaliteit van het woningbestand, leefkwaliteit en financiële duurzaam- heid. Snellere verhuur vermindert leegstand en helpt woning- zoekenden sneller een thuis te vinden. Dit verhoogt de huurinkomsten die vervolgens geïnvesteerd kunnen worden. Toch staan sociale huurwoningen vaak onnodig lang leeg. Ketensturing pakt dit aan door te zorgen voor duidelijke verantwoordelijkheden, een proactieve houding en efficiënte processen, ondersteund door data en systemen. Het onderhouden en verbeteren van de woningkwaliteit vraagt samenwerking tussen interne afdelingen en externe partners. Met een integrale blik kijken we voorbij teamdoel- stellingen en richten we ons op het belang van de bewoner én woning. Hierdoor gaat de corporatie efficiënter om met beschikbare middelen en voorkomen we dubbel werk. Ook het verbeteren van de leefkwaliteit in de wijk vraagt om aandacht. Naast het afhandelen en beperken van overlast- meldingen, is het belangrijk om de vele wijkinitiatieven integraal te benaderen. Door ketensturing worden de invloed en samenhang van andere ketens – zoals passend toewijzen of de keuze voor sloop- en nieuwbouw – helder, waardoor gerichte acties mogelijk zijn. Financiële duurzaamheid blijft eveneens een uitdaging. Kosten stijgen terwijl bewonersverwachtingen hoog blijven. Hoewel de branche goed georganiseerd is en hard werkt om politieke keuzes op de lange termijn te forceren, kunnen woningcorporaties ook nu al processen efficiënter inrichten. Zijn processen goed afgestemd op klantketens? Versimpelt en versnelt het IT-landschap de werkzaamheden? De thema’s leegstand en leefkwaliteit uitlichtend; hoe heeft goede ketensturing hier een positief effect op? Met een goede governancestructuur met de juiste KPI’s worden thema’s als leegstand en leefkwaliteit meetbaar en stuurbaar. Dit geeft keteneigenaren – de verantwoordelijken voor een klantketen – de juiste informatie om effectief bij te sturen. Zo kunnen we focussen op de projecten die bijdragen aan het verhogen van de leefkwaliteit, terwijl KPI’s onder- steunen bij het sturen en verbeteren van wijkprojecten, overlastmeldingen en escalatiepreventie. In de verhuurketen wachten partijen vaak op elkaar. Onze iPM-aanpak zorgt voor één verantwoordelijke per adres in de verhuurmutatieketen en stroomlijnt het proces van opzegging tot en met sleuteloverdracht. Dit stimuleert samenwerking tussen afdelingen en verhoogt efficiëntie. Hoeveel winst is er te behalen voor woningcorporaties als het gaat om ketensamenwerking? Ketensamenwerking omvat niet alleen samenwerken met externe partners, maar ook tussen interne afdelingen. Hier is veel ruimte voor verbetering. Door de bewoner centraal te stellen, ontstaat verbinding en een gezamenlijk doel. Verantwoordelijkheden worden helder belegd en verbeteringen worden in de keten – over afdelingen heen – op een constructieve manier doorgevoerd. Dit verhoogt medewerkers- betrokkenheid én bewonerstevredenheid. Sturen en verbeteren bieden eveneens potentie. Wanneer is ketensamenwerking succesvol en hoe stuur je daarop? Welke dashboards gebruik je op directieniveau en per klantketen? Hoe identificeer je verbeteringen en welk leiderschap is nodig? Hoe helpt iPM Partners woningcorporaties bij het verbeteren van ketensturing? iPM Partners is de grondlegger van ketensturing en past dit al ruim twintig jaar toe in het publieke domein en in het bedrijfsleven. Voor de corporatiesector hebben wij een gespecialiseerd team dat al tientallen woningcorporaties en onderhoudspartners heeft geholpen. Onze aanpak is gebaseerd op voordoen, samendoen, zelf doen. We starten met enkele klantketens en laten samen met medewerkers zien dat ketensturing werkt. Zo bouwen corporaties de kennis op om dit zelfstandig voort te zetten. Onze kracht ligt in het opzetten van een structuur die samenwerking stimuleert en een cultuur die dit ondersteunt, zodat het blijvend effect heeft. Onze branchebenadering biedt woningcorporaties veel voordelen en inzichten. Ketensturing vereist een andere inrichting van strategie-implementatie, KPI-structuur, leiderschap, overlegstructuur en procesinrichting. Hoe zien jullie ketensamenwerking en -sturing de komende jaren verder ontwikkelen binnen de sector? Ketensturing wordt steeds vaker genoemd, maar staat bin- nen de sector nog in de kinderschoenen. Implementatie vergt tijd en onderhoud. Fundamentele principes vormen de basis om gewenste resultaten te behalen. Wij hebben ruime ervaring met ketensturing en weten wat nodig is om dit succesvol te implementeren. Woningcorporaties die hiermee aan de slag willen, staan wij graag bij met advies en praktische ondersteuning. Samen bouwen we aan een efficiëntere keten en betere resultaten voor bewoners. Joeri Bruschinski, Peter Geelen en Fleur Verhagen (iPM Partners): Goede ketensamenwerking stelt de behoeften van de bewoner centraal Foto: Theo Scholten Op de foto ontbreekt Peter Geelen

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=