CorporatieGids Magazine

NOVEMBER 2024 I 73 72 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Juiste communicatievorm Ook bleek dat bepaalde wijken of gebouwen significant verschillen in digitale voorkeuren en vaardigheden. “Deze inzichten helpen ons om bij vastgoedprojecten de juiste communicatievorm te kiezen en realistische verwachtingen te stellen bij digitale oplossingen. Een voorbeeld hiervan is het energieverbruik. Bewoners die warmte en warm water via ons afnemen, kunnen via een webapplicatie hun verbruik volgen en vergelijken met dat van andere bewoners in hetzelfde gebouw. Dit helpt verrassingen bij de eindafrekening te voorkomen. Toch ligt het gebruik van deze functie in sommige gebouwen lager dan in andere, wat logisch is als je het koppelt aan de digitale vaardigheden van de bewoners. Dat roept weer nieuwe vragen op, zoals: willen en kunnen we voor de niet- digitale doelgroep een alternatief bieden, zoals proactieve telefonische of schriftelijke updates voor bewoners met een significant hoger gebruik?” Voortouw Aan de andere kant van het spectrum loopt een deel van de bewoners voorop bij het gebruik van digitale diensten. Bas: “Dit werd duidelijk bij de implementatie van de eerderge- noemde webapplicatie. Digitaal actieve bewoners en leden van de bewonersklankbordgroep namen het voortouw door zich goed te laten instrueren en hun medebewoners te ondersteunen bij het registratieproces en gebruik van de applicatie. Zo leerden ze bijvoorbeeld hoe ze het webadres als tegel konden opslaan op hun mobiele telefoon en tablet, waardoor de webpagina werd ervaren als een volwaardige applicatie die met één klik te bereiken is. Dit werd door de klantbordgroep zo nuttig bevonden dat ze bij de volgende Algemene Ledenvergadering extra tijd hebben ingeruimd voor een toelichting.” Toekomstbestendige aanpak Hoewel Laurentius volgens Bas grote stappen heeft gezet in het verkleinen van de digitale afstand en meer inzicht heeft in de communicatie met haar bewoners, blijft de corporatie streven naar verdere verbetering. “Onze ambitie is om onze digitale dienstverlening verder uit te breiden en ervoor te zorgen dat we aan de behoeften van al onze bewoners kunnen voldoen, ondanks hun digitale vaardigheid, leesvaardigheid of taalvaardigheid. Daarbij blijven we rekening houden met richtlijnen als de European Accessibility Act en de Web Content Accessibility Guidelines. Hoe we dat doen? Medewerkers ondersteunen in hun digitale ontwikkeling en door bewoners te voorzien van toegankelijke, gebruiksvriendelijke digitale toepassingen. Zo zetten we in op een toekomstbestendige aanpak waarin persoonlijke interactie en digitale toegankelijk- heid hand in hand gaan.” Foto’s: Else Loof

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=