CorporatieGids Magazine

NOVEMBER 2024 I 19 18 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Column Hoe AI woningcorporaties klantgericht kan maken zoals de Albert Heijn Wie de Albert Heijn-app opent, krijgt een kijkje in de toekomst van slimme dienstver- lening: de app onthoudt ons koopgedrag, biedt persoonlijke kortingen en suggereert maaltijden die bij ons passen. Dankzij kunstmatige intelligentie (AI) wordt boodschap- pen doen makkelijker en persoonlijker. Maar als AI ons bij dagelijkse boodschappen zo goed kan helpen, waarom blijft het gebruik van AI in de woningcorporatiesector achter? Als corporatiesector hebben we een belangrijke, maar complexe taak: we bieden betaalbare woningen en houden daarbij ook rekening met sociale vraagstukken zoals eenzaamheid, uitsluiting en veiligheid. Dit zijn niet zomaar uitdagingen, en AI zou juist hier als een extra hulpmiddel kunnen dienen. Net zoals Albert Heijn ons gedrag leert kennen, kan AI helpen om de behoeften van bewoners te begrijpen, mogelijke problemen te signaleren en oplossingen aan te dragen. Stel je voor dat woningcorporaties een AI-systeem zouden gebruiken om bewoners te helpen in contact te komen met elkaar, bijvoorbeeld door op basis van interesses of woonomgeving sociale activiteiten te organiseren. AI kan patronen herkennen in het gebruik van gemeenschappelijke ruimtes en opmerken welke bewoners bijvoorbeeld zelden naar buurtbijeenkomsten gaan. Op die manier kan de corporatie eenzaamheid signaleren en bewoners uitnodigen voor activiteiten die hen zouden interesseren, zoals een gezamenlijke klusdag, tuinieren in de wijk of een wekelijkse koffiegroep. AI kan hierin verdergaan door bijvoorbeeld suggesties te doen voor buurtinitiatieven – onderhoud van gemeenschappelijke tuinen of het organiseren van een burendag – op basis van de samenstelling van een wijk. Dit voorkomt niet alleen gevoelens van isolatie, maar versterkt ook de band tussen buren, waardoor de woonomgeving (nog) hechter en veiliger wordt. Met AI kan de woningcorporatie verder helpen om uitsluiting tegen te gaan door goed inzicht te krijgen in de samenstelling van de buurt. Door data-analyse kan worden gezien of bepaalde bewonersgroepen – zoals senioren of alleenstaanden – kwetsbaar zijn voor sociaal isolement. Op basis hiervan kunnen woningcorporaties gerichte stappen ondernemen, zoals het introduceren van maatjesprogramma’s of door wijkbeheerders te stimuleren om regelmatig contact te zoeken met deze bewoners. De stap naar AI betekent echter niet alleen nieuwe technologie, maar ook een verandering in denken en doen bij woning- corporaties. Om deze innovatieve werkwijze écht tot bloei te laten komen, is het cruciaal dat de medewerkers in onze wijken en buurten – zoals wijkbeheerders en bewonerscoaches – goed begrijpen wat AI kan betekenen voor hun werk. Zij zijn de ogen en oren van de corporatie en staan direct in contact met bewoners. Met de juiste kennis over AI kunnen ze niet alleen operationeel werk efficiënter maken, maar ook creatieve ideeën ontwikkelen om eenzaamheid en uitsluiting tegen te gaan. Kansen te over dus. Maar het allerbelangrijkste in dit ronkende innovatie-betoog: onze bewoners moeten het uitgangspunt zijn voor al ons handelen. AI-gestuurd of niet. Een corporatie is immers geen bonuskaart en we verkopen geen droge kruideniers- waren, maar bieden een fijn thuis voor mensen. Maar laten we durven! En beginnen met kleine, mooie stappen die ons werk beter en slimmer maken en onze bewoners meer verbonden en geholpen. Want technologie maakt alleen de juiste impact als we de mens centraal stellen. Sander Heinsman, bestuursvoorzitter Portaal

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=