CorporatieGids Magazine
SEPTEMBER 2024 I 77 76 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE een mooie doorsnee. AI vertaalt deze gegevens specifiek door naar onze eigen complexen binnen een bepaalde buurt of wijk. Zo hebben we een goed beeld van de top tien complexen die goed of minder goed scoren op het gebied van leefbaarheid in de breedste zin van het woord. Dat stelt ons in staat om patronen beter te herkennen. De AI-tool voorspelt namelijk de impact van bepaalde factoren op de leefbaarheid. Het laat de grootte van de correlatie zien en of deze positief of negatief is. Wanneer je de factor die eruit springt beïnvloedt, dus wanneer je aan één van de knoppen gaat draaien, kun je opnieuw een prognose doen en voorspelt het model een nieuwe leefbaar- heidsscore. Zo kunnen we veel gerichter zien waar verbeter- potentieel ligt.” Samenwerken Talis maakt maandelijks een analyse van ontwikkelingen, trends en zaken die opvallen. Maja: “Dit bespreken we in het Kernteam Leefbaarheid en nemen we mee in gesprekken met bewoners en netwerkpartners. Daarop kunnen acties worden uitgezet. Neem bijvoorbeeld de afvalproblematiek en de toenemende vervuiling van de woonomgeving. We gaan daarvoor actief de samenwerking aan met de gemeente en Dienst Afvalstoffenreiniging, en betrekken bewoners daarbij.” Gebruik inbedden Om de dashboards als organisatie goed te kunnen gebruiken, is het belangrijk dat het gebruik wordt ingebed in de organisatiestructuur. “Bijvoorbeeld binnen de Kernteams, het Managementteam, de Bestuurlijke Organisatie en ook in de besluitvorming,” vertelt Maja. “Het vraagt daarnaast ook om goede sturing op en ondersteuning bij het vastleggen van meldingen en een goede afkadering. Want hoeveel data is genoeg?” Aansluiten bij behoeften Max knikt en vervolgt: “Vanuit de technische kant vraagt het dat we de dashboards bij implementatie valideren: komt de data overeen met de data uit ons ERP-systeem? Daarnaast willen we steeds beter aan de wensen van de afdelingen voldoen. Denk aan het toevoegen van extra informatie, andere filters en nieuwe visuals. Ook het ontwerp en de lay-out worden aangepast zodat het dashboard er echt uit komt te zien als een ‘Talis-dashboard’. Dat continue ontwikkelen doen we ook met de AI-tool. Samen met de leverancier kijken we naar de doorontwikkeling zodat deze tools steeds beter aansluiten bij onze behoeften en wensen.” Menselijke maat voorop Op de vraag wat het gebruik Talis tot dusver heeft opgeleverd, zegt Maja: “Het heeft ons vooral geholpen bij de ondersteuning van het onderbuikgevoel. De menselijke maat, hoe bewoners en medewerkers buurten en wijken ervaren, blijft uiteraard voorop staan. Maar de data kunnen het meer handen en voeten geven. Het helpt bij de totstandkoming van samenwerking met stakeholders die we nodig hebben bij onderwerpen die in de wijken spelen.” Continu leren Talis wil het gebruik van de dashboards en AI uitbreiden, vertelt Max: “Er worden continu nieuwe data toegevoegd aan het AI-model. Zo onderzoeken we momenteel of gegevens over afval en vervuiling van de gemeente gebruikt kunnen worden. Daarnaast is er sprake van machine learning. Het model leert en verbetert met de verwerking van data. Hoe langer de AI-tool actief is en hoe meer data erin verwerkt worden, hoe beter het onze wijken en complexen leert kennen. Daarmee worden de gemaakte voorspellingen beter. En ook wij leren. Bij onder andere toekomstvisies van wijken krijgen we steeds meer inzicht en hebben we scherper wat het model ons kan bieden.” CorporatiePlein Bezoekers van CorporatiePlein kunnen op 12 september een theatersessie bijwonen waarin Maja en Max meer delen over het verbeteren van leefbaarheid middels dashboards en AI. Maja: “Het thema van die sessie is ‘Van Data naar Daadkracht’, waarin we vertellen over het verbinden van de praktijk en data. Met handvatten voor collegacorporaties om ook een doorlopend verbeterproces te creëren.” Foto's: Theo Scholten
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=