CorporatieGids Magazine

SEPTEMBER 2024 I 75 74 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Leefbaarheid is een breed begrip, begint Max het gesprek: “De definitie van de Rijksoverheid geeft het mooi weer: de leefbaarheid van een buurt of wijk betreft de mate waarin de omgeving aansluit bij de eisen en wensen van de mensen die er wonen. Het gaat dan om de fysieke omgeving, woningvoorraad, voorzieningen, sociale samenhang en om overlast en veiligheid. Daarbij zijn er drie uitdagingen die in onze regio veel voor- komen: geluidsoverlast, afval in de woonomgeving en vervuiling of hoarding achter de voordeur. Daar proberen wij als Talis nu meer grip op te krijgen.” Input centraal zetten Om de leefbaarheid in wijken te kunnen verbeteren, is het belangrijk dat je de input van bewoners, medewerkers en netwerkpartners centraal zet. Maja: “Kijk goed naar wat zij te zeggen hebben. Dat begint met het ophalen van informatie bij en luisteren naar bewoners. Dit is een kanteling ten opzichte van vroeger toen we vaak dachten te doen wat goed was. Het ophalen van deze input is iets wat medewerkers doen via bijvoorbeeld bewonersavonden om helder te krijgen wat belangrijk is voor de bewoners binnen een cluster, maar ook via data uit eigen of openbare bronnen.” Onderbuikgevoel “Leefbaarheid werd vroeger vooral bijgehouden op ‘lijstjes’ of aangepakt op basis van een onderbuikgevoel,” gaat Maja verder. “Maar wat hou je dan bij? Leefbaarheid is anders dan concrete data van vastgoed of financien. Leefbaarheid is ‘zacht’. En toch was er behoefte aan inzicht. Daarom hebben we geprobeerd dit thema te vertalen naar dashboards waarbij we ons de vraag stelden: kan het gevoel concreet worden gemaakt? Hebben we inzicht in wat er gebeurt in de wijken? Wat merken onze medewerkers en wat melden bewoners? Kunnen we zicht op de wijken daarmee hoger tillen en de grote lijn helder krijgen? En dan het vervolg: waar kunnen we samen met bewoners en stakeholders op inspelen om de leefbaarheid verder te verbeteren.” AI-challenge Daarbij werd de corporatie getriggerd om te kijken naar de mogelijkheden die AI hierbij kunnen bieden. Max: “In 2020 is er door de overheid een challenge uitgeschreven om AI in te zetten voor een maatschappelijk doel. Het was een project met RVO-subsidie waarvoor woningcorporaties werden gezocht. AI was toen nog niet zo dagelijks in het nieuws als nu en redelijk onbekend terrein dat we beter wilden leren kennen. En omdat leefbaarheid en AI zo ver uit elkaar lijken te liggen, maakte ons dat nieuwsgierig naar eventuele mogelijkheden.” Werelden bij elkaar brengen Waar data heel zwartwit zijn, is leefbaarheid dat niet. “Die twee werelden bij elkaar brengen was dan ook precies de uitdaging,” vertelt Max. “We zijn destijds begonnen en door middel van trial en error vanuit ons vorige dashboard zijn we gekomen tot het dashboard dat we nu hebben. De leefbaarheidsmeldingen die verwerkt worden in ons ERP-systeem kunnen worden aangereikt door bewoners of voortkomen uit signaleringen van onze eigen wijkbeheerders en -adviseurs. Het dashboard geeft vervolgens inzicht op verschillende niveaus: gemeentelijk, per wijk, per buurt en per complex.” Indicatoren Op de vraag welke data zoal worden gebruikt in de dashboards, zegt Maja: “Indicatoren die de leefbaarheid volgens ons goed weergeven zijn onder andere sociale cohesie, veiligheid, geluidsoverlast, afval en groen. Deze indicatoren worden gecombineerd en afgezet tegenover andere informatie, zoals de Leefbaarometer, de veerkrachtkaarten van Aedes en de stads- en wijkmonitor van de gemeente.” AI-voorspellingen “Bij dit laatste onderdeel biedt AI meerwaarde,” gaat Max verder. “De bronnen die worden gecombineerd met indicatoren komen voort uit een tal van openbare bronnen. Deze kun je één voor één raadplegen, maar door ze samen te brengen ontstaat

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=