CorporatieGids Magazine

SEPTEMBER 2024 I 5 4 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Madeleine werkt inmiddels zo’n tien jaar in de corporatiesector en was daarvoor actief bij onder andere de ING en DSB Bank. “Er zijn zeker overeenkomsten tussen beide sectoren, vooral als het gaat om de nadruk op klantgerichtheid en efficiëntie,” begint ze het gesprek. “Denk bijvoorbeeld aan de verschuiving naar online en mobiel bankieren. We kennen allemaal de sluitingen van fysieke bankkantoren en beweging naar mobiel bankkieren, een verschuiving van bedrijfslasten naar investe- ring in online dienstverlening. Wat echter verschilt, is het tijdspad van beide sectoren. Het gebrek aan concurrentie en de jarenlange continuïteit en voorspelbaarheid van de inkomstenbronnen door ons schaarse product in de corporatiesector, maakt dat de noodzaak voor verandering laag is. De digitale transformatie is hierdoor laat op gang gekomen, wat niet per se slecht is. Hierdoor kunnen corporaties slim meegaan en aansluiten op wat er al is en wordt er minder ‘leergeld’ betaald dan bij commerciële koplopers. Zo zijn bijvoorbeeld onze huurders door de ontwikkelingen in de markt al digitaal vaardig wanneer wij onze online dienstverlening uitbreiden. Daarnaast zien we in de sector een bredere variatie in digitale vaardigheden en adoptie van deze veranderingen onder medewerkers en corporaties, wat een extra laag van complexiteit toevoegt aan de transformatie.” Verandering In de afgelopen tien jaar heeft Madeleine een aanzienlijke verandering gezien in hoe technologie wordt ingezet om de klanttevredenheid en efficiency te verbeteren: “We zijn overgestapt van papieren dossiers en fysieke afspraken naar digitale platformen en online dienstverlening. De belangrijkste ontwikkelingen omvatten de implementatie van selfservice- producten voor huurders en medewerkers in de wijk, de integratie van slimme technologieën in woningen en de opkomst van data-analyse om betere beslissingen te nemen. Een andere belangrijke ontwikkeling is de toename van digitale vaardigheden onder zowel medewerkers als huurders en de manier van samenwerken met stakeholders.” Meer dan techniek Allemaal ontwikkelingen die onderdeel uitmaken van de digitale transformatie. “Dit gaat voor mij echter om meer dan alleen het implementeren van nieuwe technieken. De digitale transformatie is een fundamentele verandering in de manier waarop we werken en onze diensten aanbieden. Het draait om het herontwerpen van processen, het verbeteren van de klantbeleving en het creëren van een cultuur die innovatie omarmt. Dit betekent ook dat we rekening moeten houden met de verschillende niveaus van digitale vaardigheden binnen onze organisatie én onder onze huurders, en dat we deze vaardigheden continu moeten ontwikkelen vanuit een waardegedreven energie.” Organisatieverandering Volgens Madeleine is de digitale transformatie dan ook hoofdzakelijk een organisatieverandering. “Het raakt alle aspecten van een organisatie, niet alleen de IT-afdeling. Het gaat om de manier waarop we samenwerken, continu processen optimaliseren en onze klanten bedienen om onze organisatieopgave het beste te realiseren. Een succesvolle transformatie vereist dat iedereen binnen de organisatie begrijpt en omarmt wat er verandert. Dit betekent vaak dat er nieuwe vaardigheden nodig zijn, anders gedacht moet worden en dat een cultuur van continu leren en aanpassen ontstaat. Bij Pré Wonen hebben we daarom uitgebreide trainingsprogramma’s opgezet op het gebied van project- management, effectief werken en resultaatgerichte teams creëren, waarbij de corporatiestrategie en waarde van de organisatie altijd als paraplu fungeren.” Toekomstbestendige organisaties Madeleine studeerde eerder dit jaar af aan de Nyenrode Business Universiteit waar het onderwerp digitale transformatie Waar corporaties in de digitale transformatie wel oog hebben voor de technologische mogelijkheden en uitdagingen, staan ze vaak te weinig stil bij de impact op de organisatie zelf. Sterker nog, zegt Madeleine Hamburg, Manager Wonen & Verhuur bij PréWonen, de digitale transformatie is juist een organisatieverandering. CorporatieGids Magazine sprak met haar over het creëren van een cultuur die innovatie omarmt en het worden van een toekomstbestendige corporatie die de transitie zich eigen maakt. Madeleine Hamburg (Pré Wonen): De digitale transformatie is bij uitstek een organisatie-uitdaging

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=