CorporatieGids Magazine

SEPTEMBER 2024 I 11 10 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Titi werkt nu ruim anderhalf jaar in de corporatiesector. Over haar eerste waarnemingen zegt ze: “Wat me opviel is de hoge mate van collegialiteit en solidariteit, zowel binnen mijn eigen corporatie als tussen corporaties onderling. Dat maakt het een prettige sector om in te werken. De andere kant van dat ‘sociale’ hart van de sector is dat de sector veel minder zakelijk is dan ik gewend ben. Met betrekking tot digitalisering viel me op dat er nog een wereld te winnen is. Toen ik binnenkwam hadden we bijvoorbeeld net de acceptgiro uitgefaseerd, en huurverhogingen en enquêtes werden nog allemaal per post verstuurd.” Digitale transformatie Met haar waarneming schetst ze de context waarbinnen ze als directeur Digitale Transformatie aan de bak moet. Op de vragen wat digitale transformatie eigenlijk inhoudt, hoe je een transformatie leidt en hoe je bepaalt je waar je staat als organisatie en waar je waartoe wilt, antwoordt ze lachend: “Dat zijn vragen waar we een hele editie mee kunnen vullen. Een kenmerk van digitale transformatie is voor mij dat je niet het huidige proces digitaliseert, maar dat je door digitalisering je processen transformeert. Digitale transformatie heeft dan ook impact op je hele organisatie en de manier van werken.” Succesfactoren “Er is veel onderzoek gedaan naar de succesfactoren van digitale transformatie,” vervolgt ze haar betoog. “De belang- rijkste succesfactoren liggen niet aan de IT-kant, maar aan de business kant: opdrachtgeverschap en bijbehorend eigenaar- schap in de top van de organisatie beleggen, betrokkenheid van de business en volwassenheid van de organisatie. Dat heeft het bestuur van Havensteder goed onderkend, onder andere door deze directeursfunctie te creëren.” Waarde toevoegen Ook al liggen de belangrijkste succesfactoren volgens Titi aan de business kant, is IT wel randvoorwaardelijk om waarde toe te voegen aan de organisatie. “Daarvoor is allereerst nodig dat je een goede verbinding hebt tussen de IT-afdeling en de overige afdelingen in de organisatie en daarvoor de besturing van de hele organisatie in beschouwing neemt. Een passende governance is hierbij van groot belang om de juiste keuzes te kunnen maken en te prioriteren.” Adoptie Ze vervolgt: “Voor het welslagen van digitale transformatie is adoptie uiteindelijk het allerbelangrijkst. Hoe mooi je IT-systemen ook zijn, als mensen er niet mee willen of kunnen werken wordt het niets. Ik gebruik daarbij graag de metafoor van de vlinder. De ene vleugel is de IT-afdeling met daar- achter de leveranciers, de andere vleugel zijn de overige businessdirecties met daarachter de externe partners. De vlinder heeft beide vleugels nodig om goed te kunnen Titi van der Poel (Havensteder): Met digitalisering is voor corporaties nog een wereld te winnen Met de aanstelling van een directeur Digitale Transformatie geeft de Rotterdamse corporatie Havensteder de beweging van transformatie letterlijk een impuls. Maar wat behelst een digitale transformatie nou precies en hoe pak je dat aan? CorporatieGids Magazine sprak erover met de persoon in kwestie, Titi van der Poel. Een gesprek over acceptgiro’s, proces- transformatie en een mindshift in de manier van werken.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=