CorporatieGids Magazine

JUNI 2024 I 71 70 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Column To AI or not to AI. That isn’t the question! Toen ik door de stromende regen in Den Haag fietste en de deadline van deze column zag naderen, wist ik al dat ik het over AI wilde hebben. Woningcorporaties kunnen AI immers op verschillende manieren toepassen om hun processen te verbeteren en hun dienstverlening aan huurders te optimaliseren. Denk aan het beheer van woningen, het onderhoud of de communicatie met huurders. Meteen had ik een dilemma te pakken: moet ik mijn column over AI dan niet gewoon door tools als ChatGTP, Perplexity of Consensus laten genereren? Dan is het toch meteen helder hoeveel tijd dat scheelt. Maar… gewetensvraag: is het dan nog wel mijn column? Al fietsend bedacht ik dat ik twee zaken over AI eruit wilde lichten. De eerste: welke verschillende toepassingen van AI zijn bruikbaar voor een woningcorporatie? Taalmodellen zoals ChatGPT, Claide en Anthropic kunnen worden ingezet om chatbots te creëren die eenvoudige vragen van huurders kunnen beantwoorden, en die hen kunnen doorverwijzen naar de juiste informatie of medewerkers. Dit kan bijvoorbeeld de klantenservice verbeteren en medewerkers ontlasten. Prompt engineering kan collega’s helpen door slimme vragen en instructies te formuleren. Of door taalmodellen ook te gebruiken om specifieke taken uit te voeren, zoals het genereren van standaardbrieven, contracten of rapporten. Dit kan leiden tot efficiëntere werkprocessen. Met behulp van historische data en algoritmen kunnen voorspellende modellen worden gebruikt om toekomstige trends te voorspellen, zoals de vraag naar woningen in een bepaald gebied of de onderhoudsbehoefte van woningen. Dit kan corporaties helpen bij strategische besluitvorming. En afbeeldingsgeneratie kan een afdeling Communicatie ontzorgen om overal bij huurders en woningzoekenden toestemming te moeten vragen voor het gebruiken van een foto: gewoon door van een persona ook een beeld te genereren. Het tweede dat ik eruit wil lichten is: hoe help ik mijn collega’s om de verschillende AI-vormen voor ieder persoonlijk goed te laten werken? Want uiteindelijk gaat het erom dat we AI omarmen als middel om onszelf te verbeteren en te groeien. Ik nam me voor – al zwoegend op die fiets – dat ik mijn collega’s zal aanmoedigen om nieuwsgierig te zijn, open te staan voor verandering en om de kracht van AI te gebruiken om hun potentieel volledig te benutten. Het voelt als mijn missie om collega’s van woningcorporaties én in de keten te inspireren en faciliteren. De verschillende vormen van AI kunnen toepassen is een uitbreiding van de vaardigheden van elke collega. Door ruimte te bieden voor trainingen en workshops, kennis delen onderling te stimuleren en AI-ambassadeurs aan te stellen, krijgt dit een plek in de organisatie. Daarnaast is het van belang om AI-tools ter beschikking te stellen die passen bij het werk van mijn collega’s en de voordelen plus de risico’s goed uit te dragen. Nu is het aan u om te bepalen welk deel heb ik zelf geschreven en welk deel is gegenereerd door AI in deze column? Het antwoord ga ik niet delen… maar wat maakt het eigenlijk uit? Wij moeten zo snel mogelijk zorgen dat wijzelf en onze collega’s alle verschillende AI-tools en toepassingen maximaal gaan benutten om onze dienstverlening te verbeteren voor onze huurders en de woningzoekenden. Pluspunt: het zal ook nog een mooie dosis werkgeluk opleveren. Iedereen houdt tijd over om nieuwe creatieve oplossingen te verzinnen, ander werk ontspannen af te maken en om de work-life balance te verbeteren. AI is als het nieuwe normaal. Jacco Maan is directeur-bestuurder bij Vidomes

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=