CorporatieGids Magazine
JUNI 2024 I 61 60 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE verder: “Zo kunnen studenten bij ons op kamers met gedeelde voorzieningen of zelfstandig wonen. En de woonperiode is bij ons een stuk korter met gemiddeld net iets meer dan drie jaar. Daardoor vertrekt elk jaar ongeveer een derde van onze huurders en verwelkomen we ook weer een grote groep nieuwe studenten. Dat brengt veel verhuisbewegingen met zich mee, maar ook een steeds veranderende samenstelling van bewoners. Naast het begrijpen van studenten is het voor ons als organisatie belangrijk om wendbaar te zijn en in te kunnen spelen op de steeds veranderende behoeften van onze doelgroep. Dat gaat bij deze doelgroep namelijk heel snel. Veel van onze huurders behoren tot de zogenoemde generatie Z. Wat opvalt in het contact dat wij met bewoners hebben, is dat deze generatie vooral gebruikmaakt van digitale apparaten en social media. Er is veel online contact, ook bij bewoners onderling. Verder wonen er bij ons veel internatio- nale studenten. Dit vraagt begrip voor andere culturen en zorgt ervoor dat we naast Nederlands bijna alles ook in het Engels communiceren.” Studentenwelzijn “We merken in ons werk dat eenzaamheid en mentale klachten onder studenten toenemen. Dat is zorgelijk,” gaat Rico verder. ”Omdat wij willen zorgen voor een fijne studen- tentijd, vinden we dat hier ook een rol voor ons ligt. Met verschillende initiatieven stimuleren we onderlinge verbinding. Een manier waarop we dit doen, is door te werken met ‘Resident Assistants’. Dit zijn bewoners die op het complex wonen, fungeren als vertegenwoordiger van de bewoners en zich inspannen voor hun medebewoners. Dat kan door contact, al dan niet digitaal, tussen bewoners te organiseren of activiteiten op het complex te organiseren. Omdat onze beheerders ook contact hebben met deze Resident Assistants, weten wij beter welke behoefte er is op het complex en gaan we daarmee aan de slag.” Friet&Meet Ko vult aan: “Regelmatig organiseren we activiteiten waarbij bewoners elkaar kunnen ontmoeten. Denk aan een Friet&Meet in de donkere wintermaanden, een welkomstevent voor internationale studenten en samen eten met ouderen in de buurt. En we werken graag samen met huurders aan het verbeteren van hun leefomgeving. Op een aantal complexen zijn bijvoorbeeld moestuinen gemaakt waarmee we elkaar ontmoeten willen faciliteren. Verder zetten we ons ook op andere manieren in om het welzijn van studenten te verbeteren. Zo zijn onze beheerders getraind om signalen van mentale problematiek te herkennen en werken we veel samen met welzijnspartijen uit de regio. Dit zorgt ervoor dat we indien nodig snel de juiste hulp kunnen inschakelen.” Soort vastgoed en onderhoud Gevraagd naar het type vastgoed dat SSH& beheert en het onderhoud dat wordt uitgevoerd, antwoordt Rico: “Ons vastgoed bestaat vooral uit veel onzelfstandige of semi-zelfstandige eenheden. En we verhuren meer dan duizend gemeubileerde kamers voor perioden van maximaal twee jaar aan internatio- nale studenten. We nemen onze huurders veel uit handen zoals reparaties in de kamer of woning. Wettelijk gezien is dit onderhoud voor de huurder, maar wij kiezen ervoor om dit voor huurders te faciliteren. Daarnaast wordt ook het schilderwerk, vloerbedekking, de glasbewassing en de schoonmaak van algemene ruimten door ons gefaciliteerd.” Digitale klantbediening “We merken dat het met onze doelgroep ‘heel snel’ gaat. Huurders wonen relatief kort bij ons en stromen snel door of uit. Daarom zeggen we wel eens dat we elke vijf jaar met een compleet andere generatie te maken hebben. We moeten snel mee kunnen bewegen met de doelgroep, vooral in de digitale klantbediening. Studenten willen veel zelf en digitaal kunnen regelen. Denk aan het online tekenen van hun contract, het inplannen van reparaties en het bijhouden van
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=