CorporatieGids Magazine
JUNI 2024 I 57 56 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE bij de herimplementatie? “Het maakte de implementatie niet eenvoudiger, maar dat wisten we van tevoren,” legt Edo uit. “Een extra complicerende factor was dat we ook – en volledig gelijktijdig – moesten overstappen naar de nieuwste versies van andere software. Deze complexiteit gold voor de afdeling I&D, maar nog meer voor Helder Vastgoed Onderhoud en Helder Vastgoed Alkmaar. Het betekende een extra uitdaging omdat niet alleen de backoffice maar ook de circa negentig vaklieden met deze nieuwe software moesten werken. Gelukkig is dit allemaal goed verlopen.” Doelen herimplementatie Edo: “Onze interne doelen zoals omnummering bezit, autorisaties en verbetering van de correspondentie zijn bereikt. Maar met name de autorisatie en correspondentie hebben meer voeten in de aarde gehad dan we van tevoren hadden verwacht. En ondanks dat we van tevoren wisten dat een herimplementatie een grote wissel op de organisatie zou trekken, hebben we wel bewust gekozen voor een herimple- mentatie omdat de voordelen groter waren dan de nadelen. Daarbij komt dat je beter zaken kunt regelen in een nog in te richten systeem dan later in een werkend systeem. Vanuit het implementatietraject zijn nog wel verschillende wensen naar voren gekomen.” Niet alle wensen zijn mogelijk “Voor een deel zijn deze wensen in recente updates opgelost, bijvoorbeeld bij een klant standaard alle schuldregelingen zichtbaar hebben in plaats van alleen de actieve. Bij Tobias AX bestond de mogelijkheid om specifiek maatwerk toe te voegen. Binnen Tobias 365 is dat eigenlijk onmogelijk. Wensen als ‘specifieke aanmaancodes verwijderen/verbergen’, ‘schermindeling aanpassen’ of ‘importsheet serviceopdrachten aanpassen’ worden niet doorgevoerd omdat de aangeboden oplossing standaard Microsoft is. Dat is inherent aan de keuze voor een zoveel mogelijk standaard inrichting. Verder zien we dat er ook na de livegang begin juli 2023 nieuwe wensen bijkomen en ik verwacht dat dit voorlopig niet stopt. We zijn ons daarbij wel bewust van het feit dat we in een meer standaardomgeving werken en dat daarom niet alle wensen zullen worden uitgevoerd.” Huurders en overgangsscenario’s Volgens Peter is de overgang voor de huurders soepel verlopen: “Voor alle processen is gewerkt met overgangsscenario’s waarmee het ongemak tot een minimum is beperkt. Reparatiewerkzaamheden door vaklieden en inspecties zijn grotendeels gewoon doorgegaan tijdens die weken. Het uitgangspunt was dat huurders, woningzoekenden en crediteuren zo min mogelijk overlast mochten ervaren van deze overgang maar mogelijk hebben huurders, met name rond de livegang, gemerkt dat we twee weken geen mutaties hebben kunnen uitvoeren. En in de dagen na de livegang was het systeem voor collega’s nieuw. Dat zal af en toe voor vertraging hebben gezorgd.” Uitdagingen maken het ook interessant Edo besluit: “Het is al benoemd maar onze structuur maakt dat we de nodige uitdagingen kennen op ICT-gebied. Positieve keerzijde daarvan is wel dat dit juist ons werk als I&D ook extra interessant maakt. Er is geen dag hetzelfde en er zijn altijd wel verrassingen of situaties waarbij we alles op alles moeten zetten om zaken weer op de rails te krijgen of geïmplementeerd te krijgen. Dat houdt het boeiend.” Foto's: Marjolein Bijpost
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=