CorporatieGids Magazine
JUNI 2024 I 47 46 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE implementatie voor haar rekening te nemen. Daardoor was voor hen DIV misschien wel de grootste ontdekkingstocht, omdat elke koppeling, certificaat en goedkeuring trajecten waren die nog niet eerder doorlopen zijn. Tijdens het traject hebben zij ons echt ontzorgd en de technische vereisten helemaal eigen gemaakt.” “De adoptie van de DIV is iets wat echt bij Maaskoepel ligt. Wij nemen de corporaties mee in de werking en maakten daarvoor onder andere een instructiefilm en -kaart voor corporatiemedewerkers. Dat de functionaliteit erg gebruiksvriendelijk is gebouwd door Embrace helpt dan natuurlijk enorm.” Geleerde lessen Ook de samenwerking met Aedes was erg belangrijk, blikt Annemarieke terug: “We leverden onze geleerde lessen bij hen aan zodat die gedeeld konden worden bij de landelijke uitrol, of gelijk verbeteringen in het product opleverden. Nu de DIV live is en de landelijke uitrol door Aedes wordt opgepakt, blijven wij onder de vlag van Aedes doorwerken aan de verbetering van de DIV. Op dit moment wordt een ontwikkelagenda door de projectgroep opgeleverd die de voortgang waarborgt.” BSN gebruiken Vanuit wet- en regelgeving gekeken brengt de DIV ook grote veranderingen met zich mee, vertelt Mirjam: “Allereerst moest de Woningwet aangepast worden zodat er juridische grondslag is om het BSN van woningzoekenden als identificerend middel te gebruiken. Ook moet het accountantsprotocol worden voorzien van goedkeuring voor de manier waarop het inkomen via MijnOverheid is verkregen. En de corporaties en Maaskoepel moesten aangewezen worden als gebruiker van het digitaal delen van inkomensgegevens voor de inkomens- toets door het ministerie. Overigens mag het BSN van de woningzoekende alleen gebruikt worden ter validatie van de woningzoekende. Dit wordt niet gedeeld met de corporatie en door Maaskoepel versleuteld bewaard.” Ontwikkelagenda De implementatie is volgens Annemarieke nog niet klaar: “Zoals gezegd stellen we op dit moment in de landelijke werkgroep de ontwikkelagenda op. Denk daarbij bijvoorbeeld aan uitbreiding van de toepassing, uitbreiding van de gegevens- bronnen voor uitvoeren inkomenstoets en punten voor het verbeteren van het proces.” Meerwaarde leveren Mirjam knikt en vult aan: “Daarbij blijven we werken vanuit onze taak: merkbaar meerwaarde leveren voor woning- zoekenden. Op regionaal niveau gaan we natuurlijk de wooncrisis gezamenlijk te lijf. De oplossingen die we daarvoor vinden willen we zo goed mogelijk uitleggen aan onze woningzoekenden. Ook willen we zorgen dat onze systemen goed werken zodat de individuele woningzoekende minder stress ervaart bij het zoeken naar een woning. Initiatieven als de digitale inkomensverklaring helpen daar enorm bij.” Foto’s: Jan van der Ploeg
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=