CorporatieGids Magazine
JUNI 2024 I 45 44 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Annemarieke van Ettinger – van Herk en Mirjam van Brummen Grisnigt (Maaskoepel): Merkbaar meerwaarde leveren voor woningzoekenden met de DIV Steeds vaker maken woningcorporaties gebruik van externe koppelingen om data buiten hun organisatie te gebruiken in hun eigen processen. De intrede van de digitale inkomensverklaring (DIV) is daar een mooi voorbeeld van. Afgelopen april werd deze standaard bij de drie woonruimteverdeelregio’s Haaglanden, Utrecht en Rotterdam gelanceerd. Wat betekent de komst van de DIV voor woonruimtebemiddeling en hoe reageren woningzoekenden hierop? CorporatieGids sprak daarover met Directeur Annemarieke van Ettinger – van Herk en Medewerker Digitale Ontwikkeling & Communicatie Mirjam van Brummen Grisnigt van Maaskoepel. “We bevinden ons midden in een wooncrisis,” begint Annemarieke het gesprek. “Ook in Rotterdam ligt een grote bouwopgave. We zoeken naar oplossingen voor de lange termijn – met bijvoorbeeld de Rotterdamse Bouwversnelling – én naar wat we nu kunnen doen – met bijvoorbeeld flexwonen of opties om je woning te delen. Naast kijken hoe we woningen kunnen toevoegen, kijken we ook naar hoe we de schaarste die er is eerlijker kunnen verdelen. Dat kunnen en doen we niet alleen; je hebt elkaar nodig.” Schaarste verdelen Elke regio herkent de verdeling van schaarste, gaat Mirjam verder: “Daarom werken we in onze regio met een verordening waarin de gemeenten de kaders stellen die we vervolgens uitwerken met de corporaties onderling. Daarmee creëren we flexibiliteit om met de wooncrisis om te gaan. Overigens spreken wij graag over bemiddeling en niet over verdeling. Ons doel is bemiddelen tussen de woningzoekende en het corporatiebezit. Als je het over verdelen van woningen hebt, lijkt de woningzoekende hier geen rol in te spelen.” Groene, oranje en rode bakken In de regio wordt gewerkt met vier zoekmodellen. Mirjam: “In twee modellen – inschrijfduur en woningloting – hebben urgente woningzoekenden voorrang. Onze andere twee modellen zijn DirectKans – waarbij je een kwartier hebt om te reageren – en Wens&Wacht – wat vaak gebruikt wordt voor seniorencomplexen en je je inschrijft voor een woning in een complex die op dat moment nog niet vrij is. Zo zorgen we dat woningzoekenden met geen of weinig inschrijfduur ook kans maken op een woning.” “Daarnaast sorteren wij het aanbod naar de inschrijfgegevens en woonwensen van de woningzoekenden. We noemen het ook wel Google meets Pinterest, waarbij de meest relevante woning bovenaan staat. We hebben groene, oranje en rode ‘bakken’. Bij het aanbod in de groene bak maak je kans op de woning, bij de oranje bak minder kans omdat je niet aan alle voorwaarden voldoet en op de rode woningen kun je niet reageren omdat je niet aan de eisen voor passend toewijzen voldoet. Zo proberen we ingewikkelde wet- en regelgeving voor de woningzoekenden makkelijk te maken.” Reageren makkelijker maken Vanuit de gedachte om het reageren op een woning steeds makkelijker te maken, neemt Maaskoepel deel aan de pilot digitale inkomensverklaring en implementeerde onlangs als één van de eerste regio’s de DIV. Annemarieke: “Hiermee kunnen woningzoekenden hun inkomensverklaring van de Belastingdienst delen via MijnOverheid. Ze loggen in met hun DigiD, gaan akkoord met het delen van gegevens en daarmee halen wij het verzamelinkomens zoals dat bij de Belastingdienst bekend is op. Een hele mooie ontwikkeling die veilig, makkelijk en snel is. En populair, want uit onderzoek blijkt dat 86 procent van de woningzoekenden het gebruik van de DIV als erg gemakkelijk, gemakkelijk of neutraal beoordelen. Dan hebben we wel merkbaar meerwaarde geleverd.” “Naast de meerwaarde voor woningzoekenden is het voor onze corporaties ook heel fijn. De DIV helpt woonfraude te voorkomen en ook vanuit het oogpunt van informatie- beveiliging hoeven we minder informatie op te vragen en te beheren. Daarnaast stelt het de corporaties in staat nog meer digitaal te werken wat een efficiencyslag betekent in het verhuurproces.” Landelijke stuurgroep Maaskoepel heeft bij de implementatie van de DIV samen- gewerkt met verschillende partijen binnen én buiten de sector, vertelt Mirjam: “Een landelijke stuurgroep – bestaande uit Aedes, het ministerie van Buitenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Belastingdienst en de pilotregio’s Haaglanden, Utrecht en wijzelf – heeft de hoofdlijnen uitgezet. Vervolgens hebben woonruimtebemiddelaars hun systeemontwikkelaars aangestuurd. De implementatie naar onze corporaties hebben we met veel voorlichting en voort- gangsupdates verzorgd. Zowel op tactisch als operationeel niveau werden onze corporaties meegenomen in hoe de DIV werkt en wat dat voor je werkwijze betekent. Dat doen we via bijvoorbeeld SuperUsers- en Gemandateerde Projectleiders-overleggen.” Ontdekkingstocht Daarbij is volgens Annemarieke nauw samengewerkt met softwareleverancier Embrace: “Embrace heeft ons vooral geholpen door alle noodzakelijke technische zaken bij de Helaas kon Mirjam van Brummen Grisnigt niet bij het fotomoment aanwezig zijn.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=