CorporatieGids Magazine
JUNI 2024 I 5 4 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Vijf jaar geleden trad Mara de corporatiesector binnen, na eerst tien jaar actief te zijn geweest in de financiële wereld. “Ik had een sterke behoefte om een meer maatschappelijke bijdrage te leveren in mijn dagelijkse werk,” blikt ze terug. “Ik heb mij toen breed georiënteerd in het maatschappelijke domein en had met Parteon direct een goede klik. Ik denk eerlijk gezegd dat ik meer voor Parteon heb gekozen dan voor de corporatie- sector. In Parteon herkende ik meteen een ambitieuze organi- satie die een grote, maatschappelijke verantwoordelijkheid voelt om een bijdrage te leveren aan de belangrijke opgaven die er liggen. De energie, de ambitie én de stappen die nog gezet moeten worden, spraken mij direct aan.” Elke dag een beetje beter Het bankwezen, maar ook eerdere functies bij onder andere War Child, hebben volgens Mara verschillende overeenkomsten met de corporatiesector: “Uiteindelijk draait het in elke organisatie om het realiseren van doelen en hoe je dit samen met collega’s en partners elke dag een beetje beter kunt doen. Binnen de financiële sector lag er een enorme focus op het optimaliseren van processen en verbeteren van de dienst- verlening. Juist deze twee focuspunten zijn ook binnen de corporatiesector van belang.” Scheiding tussen klant en vastgoed Daar kon Mara zich op richten in haar eerste functie bij Parteon, als Manager Klanten. “Ik ben meteen aan de slag gegaan met de strakke scheiding tussen ‘klant’ en ‘vastgoed’. Er was binnen Parteon – net als elders in de sector – best een afstand te overbruggen tussen deze twee cruciale afdelingen. Daarom heb ik samen met collega’s gewerkt aan het bij elkaar brengen van deze werelden. Zo zijn we samen een participatieteam gestart om bij alle sloop- en nieuwbouw- projecten de huurders een belangrijke stem te geven door bijvoorbeeld huurders inspraak te geven vanaf het begin van onze projecten. Daarnaast lag onze focus op het verbeteren van de huurderstevredenheid. Onderdeel van deze beweging was dat we veel meer naar buiten zijn gegaan. Dus organiseren we pop-ups in wijken waar we vragen van huurders beant- woorden en kunnen huurders langskomen op bijvoorbeeld een spreekuur over de huuraanpassing.” Klantdenken Vanaf juli dit jaar maakt Mara de switch naar Manager Duurzaamheid. Een bewuste keuze van zowel Mara als Parteon: “De afgelopen jaren heeft mijn voorganger enorm mooie stappen gezet in het centraal zetten van ‘klantdenken’ in onze vastgoedopgave. Ik vind het een mooie uitdaging hier vervolg aan te geven. We zijn de afgelopen jaren bijvoorbeeld gestart met het vraaggestuurd verduurzamen, dus alleen projecten uitvoeren bij huurders die dit zelf graag willen. Deze manier van werken geeft een enorme boost. Niet alleen qua klant- tevredenheid, maar ook wat betreft medewerkersgeluk. Want hoe leuk is het om een technisch project uit te voeren bij huurders die heel blij zijn én hier zelf voor gekozen hebben?” Sociaal vraagstuk “Binnen Parteon zijn de afdelingen klant en vastgoed dus al organisch met elkaar vergroeid,” vervolgt Mara. “Ondanks dat het wellicht hele andere vakgebieden lijken, zie ik ook veel paralellen. Het is daarom een logische stap om mijn horizon te verbreden. Daarnaast vind ik de complexiteit ook echt interessant. Hoe gaan we er de komende jaren voor zorgen om al onze huurwoningen klaar te maken voor de energie- transitie? Dat is niet alleen een technische en financiële uitdaging, maar ook een sociaal vraagstuk. Want hoe zorgen we ervoor dat huurders hier ook aan mee willen doen en het gevoel hebben dat ze hier ook iets te kiezen hebben? We kiezen ervoor om binnen Parteon het klantdenken nóg meer te integreren in onze vastgoedprocessen.” Huurders de keuze bieden De energietransitie wordt vaak gezien als een technische uitdaging. “Maar uiteindelijk zijn onze huurders onze legitimatie en reden voor ons bestaan. Dus als we hen niet weten te verleiden om ‘mee te doen’, kunnen we technisch mooie oplossingen hebben maar krijgen we het complexe vraagstuk niet opgelost. We hebben al ervaring opgedaan Mara van Sluis (Parteon): Klantdenken vervlechten in onze verduurzamingsopgave De corporatiesector staat voor grote duurzaamheidsuitdagingen. Uitdagingen die je niet alleen het hoofd kunt bieden. Samenwerken met partners, maar ook huurders, is essentieel op weg naar een CO2-neutraal bezit. Parteon – verantwoordelijk voor ruim 17.000 woningen in de Zaanstreek – verbindt deze twee velden met de aanstelling van oud-Manager Klanten Mara van Sluis als Manager Verduurzamen. CorporatieGids Magazine sprak met haar over deze stap, het integreren van klantdenken in je duurzaamheidsopgave en de energietransitie als maatschappelijke uitdaging.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=