CorporatieGids Magazine

JUNI 2024 I 11 10 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE persoon de huur op te zeggen als hij of zij niet meewerkt, om een dure juridische procedure voor beide kanten te voorkomen.” Menselijke maat De menselijke maat blijft bij het aanpakken van woonfraude wel belangrijk, zegt Jurrian: “Ons uitgangspunt is dat een huurder prettig bij ons woont. En in sommige gevallen is bijvoorbeeld een onderhuurder zich niet eens bewust dat hij of zij onderhuurt. We zetten in zo’n geval dan niet iemand direct op straat, maar kijken naar hoe we zo’n iemand kunnen helpen. Bijvoorbeeld door hen een aantal maanden in de woning te laten blijven, zodat ze op zoek kunnen naar alternatieve woonruimte.” Signalen opvangen Om de signalen van woonfraude goed op te kunnen vangen, zijn de medewerkers van Staedion hierin getraind. Jurrian: “Dat begint bijvoorbeeld al bij onze Klantenservice. Wanneer er vragen binnenkomen van huurders die in het buitenland zitten en bepaalde dingen niet kunnen regelen, gaat bij ons een belletje rinkelen. We maken een notitie wat gebruikt kan worden bij verdere signalen. Ook wijkbeheerders en reparatiemonteurs zijn getraind meldingen te maken. Deze medewerkers hebben op hun beurt weer veel contact met de wijkagent of maatschappelijke instanties, zoals het Haags Economisch Interventieteam wat zich richt op de aanpak van prostitutie.” Datagedreven woonfraudemodel Sinds vorig jaar werkt Staedion met een datagedreven woonfraudemodel. “Dit model geeft op basis van criteria aan of – wanneer meldingen binnenkomen – deze een grote kans hebben daadwerkelijk woonfraude te zijn,” legt Jethro uit. “Neem bijvoorbeeld een melding van een buurman dat er wordt onderverhuurd. Het model kijkt naar mogelijke data-indicatoren, zoals betalingen van verschillende bankrekeningen, een huurder die belt vanuit het buitenland of extra sleutelaanvragen. Daar rolt vervolgens een classificatie uit of de melding als kansrijk kan worden bestempeld. Overigens is dit model een aanvulling op je onderzoek en helpt het te prioriteren welke zaken je als eerste moet aanpakken. We gaan niet over op bijvoorbeeld juridische procedures alleen op basis van het woonfraudemodel.” “We zien dat de success rate van woonfraudeonderzoeken door dit model stijgt, met ongeveer 10 procentpunt.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=