CorporatieGids Magazine
MAART 2024 I 53 52 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE naar financiële instanties, vrijwillige energieadviseurs en andere maatschappelijke instellingen wanneer onze eigen kennis onvoldoende is. We blijven middenin de samenleving staan, maar kennen naast onze krachten ook onze tekort- komingen. Door daar open en transparant over te zijn richting de huurders verwachten wij ook in 2024 een goede samen- werking en een hoge mate van huurderstevredenheid.” De Woonschakel: Onze kracht blijft zitten in betrokken medewerkers Meer woningen bouwen en opleveren is voor De Woonschakel uit West-Friesland hét streven voor de komende jaren. Directeur-bestuurder Albert Gieling: “Dat is noodzaak voor de vele woningzoekenden in onze regio. Bouwplannen worden in onze regio onvoldoende gerealiseerd. Juist daarom hebben wij afgelopen december de kans gepakt om 99 woningen in het voormalige Scheringa museum in Opmeer aan te kopen. Deze woningen waren niet voor de sociale huur bestemd maar naar verwachting worden deze in het tweede kwartaal van 2024 al verhuurd. Een tweede belangrijk punt afgelopen jaar was de integratie van 470 woningen die eind 2022 werden overgenomen van een collegacorporatie. Deze huurders waren op enkele onderdelen blij verrast over de werkwijze van De Woonschakel en waardeerden dat in hoge mate.” Persoonlijk onderhoudsproces De Woonschakel schaarde zich de afgelopen twee jaar al bij het rijtje benchmarktoppers. Waar Albert vorig jaar vertelde over een eigen en persoonlijk onderhoudsproces als sleutel tot succes, is de kwaliteit van dat proces afgelopen jaar alleen maar versterkt: “De waardering van huurders met een reparatie- verzoek steeg maar liefst van een 8,0 naar een 8,6. Dat leverde een tweede plaats van alle corporaties op voor dit onderdeel. Een team voor dagelijkse reparaties, vaste teams voor het uitvoeren van badkamer- en keukenrenovaties en twee stukadoors maken dat De Woonschakel snel kan reageren op onderhoudsverzoeken. Huurders kunnen op verschillende manieren reparatieverzoeken doorgeven, zoals telefonisch, aan de balie of digitaal. Vanuit kostenoverwegingen hanteren we niet meer de leus ‘voor 10.00 uur bellen, dezelfde dag herstellen’, maar zo’n tachtig procent van de reparatieverzoeken wordt wel binnen twee werkdagen uitgevoerd. Aandachtspunt vormt ook de beschikbaarheid en kwaliteit van ingeschakelde onderhoudsbedrijven. Uiteindelijk bepalen die mede het huurdersoordeel.” Gemiddeld energielabel A Een ander gebied waar De Woonschakel goed scoort is duurzaamheid. Albert: “Jaarlijks kunnen wij vanuit de exploi- tatie van het woningbezit zo’n 15 miljoen euro zelf financieren voor de bouw van nieuwe woningen. Omdat in de afgelopen twee jaar geen grote aantallen nieuwbouwprojecten konden worden gerealiseerd, hebben wij deze middelen benut om tot een duurzaamheidsversnelling te komen. Dat heeft geresulteerd in het twee jaar eerder bereiken van een gemiddeld energie- label A. Dat doel was neergezet voor 2025.” “We stellen momenteel en nieuwe routeplanner duurzaamheid op waarin de ambitie is om zo snel mogelijk alleen nog maar woningen met een label A en B te verhuren. De Woonschakel koppelt bewust nog geen grote aantallen woningen af van het aardgasnetwerk. Verdere innovaties en kostenbesparingen worden afgewacht voordat we vanaf 2030 de ongeveer 4.000 grondgebonden woningen – zo’n 60 procent van ons bezit – als plattelandscorporatie gasloos gaan maken.” Focus op leefbaarheid en IT Op de vraag welke invloed efficiënte bedrijfsvoering heeft op het voortdurende succes van de corporatie, zegt Albert: “Wij houden – exclusief uitvoerende onderhoudsmedewerkers – een verhouding aan van één medewerker op 125 woningen. Dat was twee jaar terug nog één op de 150. Maar door de toenemende werkdruk op onder andere het gebied van leefbaarheid, duurzaamheid en bedrijfsdata op orde, is besloten dit interne kengetal aan te passen. In 2024 richten we ons vooral op leefbaarheidszaken en verdere ontwikkeling van de IT-systemen als ondersteuning voor onze bedrijfsvoering en beleidsdoelen. Ook trad begin 2024 een business & data controller in dienst; een nieuwe functie in de organisatie.” Betrokken medewerkers “Het komende jaar blijft de kracht zitten in onze medewerkers en de betrokkenheid die zij hebben bij de organisatie. Essentiële factoren daarbij zijn behoud van kennis, bewaken van een goede bedrijfscultuur, praktisch handelen en de wil en het vermogen om af en toe eigenwijs te zijn. Ook als de omgeving andere opvattingen laat zien of horen. Misschien een beetje West-Fries; koppig en volhardend, maar wel steeds in het belang van de volkshuisvesting en met het hart op de goede plaats. Het individu mag niet uit het oog worden verloren in ons dagelijks handelen. Laatste voorbeeld daarvan is de implementatie begin 2024 van het ‘sociaal incasseren’ van betalingsachterstanden waarbij nog meer individueel maatwerk wordt aangeboden.” Albert Gieling Foto’s: Eigen beeld, Freepik.com
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=