CorporatieGids Magazine

MAART 2024 I 51 50 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE vloer- of bodemisolatie hadden, zijn versneld voorzien van vloerisolatie. Verder hebben we versneld zonnepanelen aangelegd, ook op daken die de komende jaren nog moeten worden geïsoleerd. Het aantal gasloze woningen is eveneens toegenomen omdat we al druk bezig zijn met de uitvoering van onze duurzaamheidsroutekaart richting 2050.” Afschaffen verhuurdersheffing De corporatie financiert deze verduurzamingsslag met het geld dat beschikbaar is gekomen door het afschaffen van de verhuurdersheffing: “Met dit beleid gaan we de komende jaren verder. Omdat we in 2022 een 2023 bijna geen nieuwbouw- projecten hebben gehad, konden we onze middelen geheel inzetten op de verduurzaming. Dit hebben we overigens in goed overleg gedaan met onze Huurdersraad de Driehoek.” Scrum Een efficiënte bedrijfsvoering ligt volgens Hans ten grondslag aan goede resultaten. “Om ons daarin te verbeteren, zijn we in 2022 gestart om onze processen aan te passen met de zogenaamde Scrum-methodiek. Daarnaast werken we zaak- gericht wat betekent dat we zaken meer automatiseren. Dit heeft in 2022 – de bedrijfskosten in de Aedes-benchmark zijn gebaseerd op de jaarrekening van 2022 – naar onze mening nog geen invloed gehad op onze bedrijfskosten. Maar we verwachten dat dit op termijn wel invloed zal hebben.” Te weinig automatisering “Ik vind dat we als sector nog wel te weinig automatiseren,” vervolgt Hans. “Dat wordt vooral – en zeker bij Het Grootslag – veroorzaakt doordat de ICT ons weinig mogelijkheden biedt. Het lijkt wel of we bij alles de eerste keer het wiel moeten uitvinden. Zeker in relatie met de klant moeten we veel sneller en slimmer kunnen opereren. Ik vergelijk ons weleens met banken en als die het contact met klanten goed kunnen regelen, moeten wij dat ook kunnen.” Kwaliteit dienstverlening verbeteren Het Grootslag zal zich het komende jaar dan ook meer inzetten op de kwaliteit van haar dienstverlening. “Zo kunnen we zorgen dat huurders nog fijner bij ons wonen. We zien ook een toename van huurders die graag willen dat hun woning beter wordt geïsoleerd. We lopen er tegenaan dat de procedure om bijvoorbeeld daken en buitenwanden te isoleren langer gaat worden. Dat heeft onder meer te maken met de Natuurwet en doordat de Welstandscommissie werkt met stedenbouwkundige plannen die niet geheel aansluiten bij de huidige tijd en wensen van onze huurders. Hierdoor kunnen we niet altijd zo snel handelen als we zouden willen. Maar de woningen die we geheel isoleren, worden wel direct geheel gasloos gemaakt.” Beter Wonen IJsselmuiden: De individuele, persoonlijke benadering heeft veel effect op alle terreinen van ons werkveld Beter Wonen IJsselmuiden staat voor de tweede keer in drie jaar tijd in de lijst met benchmarktoppers. Het behouden van goed, laagdrempelig contact met huurders is volgens directeur- bestuurder Hendrik Hoogenkamp één van de belangrijkste uitdagingen voor de Overijsselse corporatie. “We zien namelijk dat een steeds groter deel van de huurders lastig te bereiken is. Voor hen is de digitale wereld een ‘ver van mijn bed show’. Door onze kleinschaligheid – Beter Wonen heeft slechts negen fte voor bijna 1.200 vhe – kennen wij de meeste huurders en weten we hoe we hen het beste kunnen bereiken. Daarbij is individueel maatwerk mogelijk en dit wordt gewaardeerd.” Aandacht voor woonlasten “Ook schenken we in ons beleid veel aandacht aan de woonlasten van onze huurders. Door niet alleen te kijken naar de huurprijs, maar ook naar de energierekening, helpen we hen financieel. Dit resulteert in een huurachterstand van minder dan 0,1 procent van de jaarhuur. In de afgelopen jaren is vooral ingezet op een goede schil van de bestaande Onze ambities zijn groot en dat knelt regelmatig met de capaciteit van onze kleine organisatie. Het is altijd zorgvuldig afwegen wat de organisatie nog aan kan of waar externe inhuur nodig is. Deze puzzel is misschien wel de grootste uitdaging voor de komende jaren.” Dichtbij de huurders “We willen dicht bij onze huurders en woningzoekenden staan,” vertelt Erna. “Dichtbij is ook het motto van ons ondernemings- plan. Dat onze huurders onze dienstverlening waarderen, is voor ons het mooiste resultaat uit de benchmark. De afgelopen jaren hebben wij hierin geïnvesteerd, bijvoorbeeld door een eigen onderhoudsmedewerker in dienst te nemen en enkele proceswijzigingen. Zo worden alle klantcontacten door de afdeling Wonen afgehandeld. Het is mooi om te zien dat deze investeringen zich uitbetalen in tevreden huurders.” Doen wat goed is Hoog scoren is echter niet een doel op zich. “Wij willen simpel- weg doen wat goed is voor onze huurders. Dat betekent dat wij fors investeren in verduurzaming en nieuwbouw, maar ook dat wij huurders en woningzoekenden op een persoonlijke wijze zo goed mogelijk verder kunnen helpen. Tot nu toe lukt dat erg goed omdat alle zestien collega’s zo gemotiveerd zijn en hart hebben voor de huurders én organisatie.” Digitalisering Zestien medewerkers betekent volgens Erna hard werken en een breed takenpakket. “Dat is leuk, maar ook uitdagend. De lijntjes zijn kort en we kunnen vrij snel beslissen. De afgelopen periode zijn wij actief bezig geweest om onze processen te digitaliseren; van incassoproces tot digitale factuurafhandeling en van verhuurproces tot informatie- voorziening. Op voorhand kost het extra inspanning om deze projecten te realiseren, maar langzamerhand beginnen we hier de vruchten van te plukken. Omgekeerd zie je dat met de toegenomen digitalisering IT-veiligheid wel steeds meer van ons vraagt.” Betrokken en meedenken “Ook in 2024 willen wij dicht bij onze huurders staan,” sluit Erna af. “We willen goed bereikbaar zijn, maar ook betrokken en meedenken in oplossingen. Daarnaast zetten wij flink in op de verduurzaming van onze woningen waardoor bewoners extra comfort en lagere woonlasten hebben. Een positief oordeel van onze huurders ontvangen wij volgend jaar het liefst in de benchmark. Daar doen wij het immers allemaal voor.” Het Grootslag: Ik vind dat we als sector nog te weinig automatiseren Het Grootslag – verantwoordelijk voor zo’n 3.000 vhe in de Kop van Noord-Holland – staat net als vorig jaar in het lijstje benchmarktoppers. Directeur-bestuurder Hans Kröger: “De afgelopen maanden hebben we aandacht besteed aan het verminderen van de energielasten van onze huurders én het verbeteren van het wooncomfort. Woningen die nog geen woningen. Hierdoor hebben nog maar enkele woningen een EFG-label. De huurders van deze woningen benaderen we individueel om verdere mogelijkheden te bespreken. De komende jaren willen we huurders nog meer de mogelijk- heid bieden hun woonlasten te verlagen. Doordat onze twee medewerkers van de afdeling Vastgoed de woningen van binnen- en buiten kennen, kunnen we snel schakelen. Wensen met betrekking tot zonnepanelen, isolatiemaatregelen en warmtepompen worden snel beoordeeld en uitgevoerd. Ook hier merken we dat de individuele, persoonlijke benadering veel effect heeft en wordt gewaardeerd.” Compacte organisatie Op de vraag of de kleinschaligheid van Beter Wonen het lastig maakt te kunnen ‘pieken’, is het antwoord: “Door onze grootte komen kantoormedewerkers met ‘alle aspecten’ van verhuur, onderhoud en woningzoekendenprocessen in aanraking. Dit betekent dat iedere medewerker de basisvragen van huurders in één keer kan beantwoorden. We werken daarom niet met een keuzemenu en hebben weinig terugbelnotities. Dit is prettig voor de huurders, ze worden immers direct geholpen, en dit komt tot uiting in onze scores. Contact met onze medewerkers is daarnaast heel laagdrempelig doordat ons kantoor midden in ons werkgebied staat. De interne lijntjes zijn kort waardoor we op zeer korte termijn maatwerk kunnen leveren als de situatie daarom vraagt. Dat is de kracht én de charme van een kleine corporatie.” Woning-APK Beter Wonen is het meest trots op de wijze waarop huurders de kwaliteit van hun woning beoordelen: “Deze vraag wordt jaarlijks willekeurig aan onze bewoners gesteld voor de Aedes- benchmark. In feite komt in dit oordeel alles samen. Met een 7,9 scoren we landelijk zeer hoog. Dit valt wederom te verklaren door de laagdrempelige samenwerking met onze huurders. Zij kunnen onder voorwaarden zelf aanvragen doen voor energetische maatregelen, keukenvervanging, WMO-voor- zieningen en zelf aangebrachte voorzieningen. Wij bieden ondersteuning waarbij er vooraf heldere afspraken liggen en de huurder ons weet te vinden bij vragen en uitvoerings- problemen. Keukens, badkamers en toiletten worden in onze eigen showroom uitgezocht waardoor er wederom direct contact is met eigen medewerkers. Ook voeren een timmerman, een loodgieter en een elektricien één keer per zes jaar een ‘woning-APK’ uit waarbij installaties worden nagekeken en kleine klusjes worden uitgevoerd. Hierdoor knutselen huurders minder zelf aan de installaties en komen er minder dagelijks onderhoudsklachten binnen.” Het gewone goed en het goede gewoon Voor het komende jaar wil de corporatie ‘Het gewone goed en het goede gewoon’ blijven doen, sluit Hendrik af: “Dit kunnen we echter niet alleen en daardoor intensiveren we de nauwe contacten met diverse maatschappelijke partijen in de gemeente Kampen. Hierdoor kunnen we huurders desgewenst doorsturen Hans Kröger Het team van Beter Wonen IJsselmuiden

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=