CorporatieGids Magazine

MAART 2024 I 47 46 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Betrokken, persoonlijk en dichtbij huurders staan: Zes benchmarktoppers over de sleutel achter een geoliede corporatie De uitdagingen in de corporatiesector blijven onverminderd groot. Er zijn honderdduizenden nieuwe woningen nodig, bestaand bezit moet worden verduurzaamd, huurders worden centraal gezet en de krapte op de arbeidsmarkt is groot. Hoe hou je daarbij niet alleen het hoofd boven water, maar excelleer je ook? Zoals ieder jaar kijkt CorporatieGids Magazine met de benchmarktoppers – corporaties met een A-score in de Aedes-benchmark in de gebieden Huurdersoordeel, Bedrijfslasten, Duurzaamheid en Onderhoud & Verbetering – naar het geheim achter hun succes. Wooncompagnie: Organisatie uitgebreid om ons voor te bereiden op ‘oogsttijd’ Woningcorporatie Wooncompagnie – met 14.000 woningen in de Kop van Noord-Holland de grootste corporatie in dit artikel – neemt volgens directeur-bestuurder Stefan van Schaik meer dan haar volledige aandeel in nationale en lokale prestatieafspraken: “Onze woningen zijn inmiddels goed geïsoleerd – we hebben in 2023 een gemiddeld energielabel A behaald – en we maken de omslag van bouwkundige naar installatietechnische verduurzaming. Op het gebied van nieuw- bouw hebben we van alles uit de kast gehaald om nieuwe projecten te acquireren en bestaande projecten te versnellen. Dat gaat de komende jaren tot veel meer nieuwbouw leiden. Vanaf volgend jaar verwachten we jaarlijks bijna 500 nieuwe woningen op te leveren.” Oogsttijd Om zich voor te bereiden op deze ‘oogsttijd’, heeft Wooncompagnie haar organisatie uitgebreid. “Dat is best een uitdaging in een krappe arbeidsmarkt, maar een die we graag zijn aangegaan. Het is ontzettend fijn en belangrijk om zo de hoognodige nieuwbouwprojecten concreet te zien worden. Met ons team, onze bouw- en zorgpartners kijken we ernaar uit deze woningen op te leveren aan de nieuwe bewoners en daarmee de noodzakelijke dynamiek op de woningmarkt te veroorzaken.” Rond en rollend Opvallend in de benchmark zijn de ontzettend lage bedrijfs- lasten per vhe voor Wooncompagnie. “Onder de noemer ‘rond en rollend’ hebben wij enige jaren terug de omslag gemaakt naar teams met een eigen verantwoordelijkheid voor resultaat,” legt Stefan hierover uit. “Dit geeft alle collega’s een groot gevoel van eigenaarschap. Mijn collega’s zijn enorm betrokken bij bewoners en willen het graag zelfstandig oplossen, ook als het een klein beetje buiten hun comfortzone ligt. Een bewoner niet laten wachten maar gelijk helpen leidt uiteindelijk tot minder externe kosten. Deze relatieve lage bedrijfslasten zorgen ervoor dat onze huren ook lager liggen dan gemiddeld.” Gehoord gevoel “Met onze IT-applicaties proberen wij het onze huurders én collega’s zo makkelijk mogelijk te maken. Een voorbeeld is ons nieuwe Klantvolgsysteem. Collega’s in de wijk hebben vanaf elke locatie toegang waardoor ze altijd goed voorbereid bij de bewoner naar binnen stappen. De bewoner krijgt zo het gevoel dat hun melding goed is aangekomen. Een ander voorbeeld is de overstap naar de VastgoedCloud. Vastgoedgegevens worden hiermee getoond in het Klantvolg- systeem en op Mijnwooncompagnie.nl. Collega’s kunnen hier bijvoorbeeld opzoeken hoe oud een keuken is of wie het cv- onderhoud uitvoert. Alle tools om informatie snel en over- zichtelijk te kunnen benaderen wat tijd en geld scheelt en de bewoner het gevoel geeft dat ze beter worden gehoord.” Verantwoordelijkheid durven nemen Wooncompagnie stond vorig jaar ook in de lijst met bench- marktoppers. Stefan vertelde toen over het durven nemen van verantwoordelijkheid. Op de vraag hoe dat zich dit jaar heeft geuit, vertelt hij: “Een van de ontwikkelingen waar we op inspelen is de groeiende behoefte aan verschillende woonvormen van ouderen. Zelfstandig kunnen blijven wonen is voor veel mensen op leeftijd een groot goed. Wie geen geld heeft voor particuliere woonzorgvoorzieningen heeft nu pech. Daar leggen wij ons niet bij neer. Wij gaan ervoor zorgen dat je ook met een klein pensioen zelfstandig bij ons kunt wonen. Dat doen we onder andere door andere typen woningen te bouwen en meer woongemeenschappen te realiseren. Een ander voordeel hiervan is dat er een verhuistrein op gang komt.” Kers op de taart “We zien behaalde resultaten zeker niet als garantie voor de toekomst,” sluit Stefan af. “Bij de beste corporaties van Nederland horen is een eer die we graag delen met deze collegacorporaties, maar geen doel op zich. Wij willen het gewoon zo goed mogelijk doen voor onze bewoners én woningzoekenden binnen alle uitdagingen, beperkingen en kansen die er op ons pad komen. Als dat resulteert in nog een topnotering in de Aedes-benchmark, is dat een mooie kers op de taart.” ProWonen: Goede scores resultaat van grote lokale betrokkenheid Woningcorporatie ProWonen uit Borculo heeft te maken met verschillende uitdagingen, begint directeur-bestuurder Hanke Struik: “De krapte op de woningmarkt is de grootste sinds jaren. We hebben een flinke ambitie in sloop en nieuw- bouw van ruim 1.000 woningen. Dit is een grote uitdaging in een periode dat de prijzen stijgen en de markt volatiel is. Wat heel positief is, is dat we goede afspraken hebben gemaakt met onze drie gemeentes over locaties, grondprijzen en dergelijke. We weten nu al voor de komende jaren waar we onze nieuwbouw willen plaatsen en in hoofdlijnen wat we daar gaan bouwen. De druk komt vanuit de financiële haalbaarheid, de netcongestie, de lange doorlooptijd en andere onzekere factoren die uit de markt komen.” Stefan van Schaik

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=