CorporatieGids Magazine

NOVEMBER 2023 I 45 44 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE elders in dit artikel) blijkt dat corporaties voor een nieuw ERP-systeem vrijwel altijd kiezen voor één van de Microsoft cloudoplossingen van Aareon of Cegeka. Alleen deze twee partijen laten groei zien, alle andere partijen leveren marktaandeel in of maken pas op de plaats. Voor de bühne Op de vraag of selectietrajecten gezien de veelal eenzijdige uitkomst daarmee ‘voor de bühne’ en dus onnodige kosten- verspilling zijn, antwoordt Annelies: ‘Veel corporaties hebben een Microsoft-tenzij-strategie én een cloudstrategie. Dat betekent nog steeds dat er keuze is. Niet alleen tussen de marktleiders Aareon en Cegeka, maar ook DataBalk past in deze strategie. Bovendien kan een selectietraject voor meer doeleinden worden ingezet dan alleen de keuze tussen leveranciers. Bijvoorbeeld om de behoeften en wensen van de organisatie opnieuw in kaart te brengen en daarmee de organisatie vroegtijdig mee te nemen in de keuze of her- bevestiging van de keuze. Ook kan er tijdens de selectie ondervonden worden of de corporatie zelf klaar is voor een implementatie. Daarmee is de selectie meer geworden dan puur een inhoudelijk traject, maar de start van een verandertraject.” Concurrentie Ze vervolgt: “Concurrentie in een selectietraject voorkomt bovendien dat de marktleiders hun prijzen verder opdrijven, wat voor de corporatiesector geen gezonde ontwikkeling zou zijn. Ook wordt in een selectietraject nog gekeken naar de alternatieve leveranciers in de markt. Zo valt Itris bijvoorbeeld niet helemaal binnen een gekozen Microsoft- of cloudstrategie, maar is het wel een marktpartij die een volwaardige oplossing kan leveren en door corporaties daarom wordt meegenomen in een selectie.” Lood om oud ijzer Als het gaat om de keuze tussen Aareon of Cegeka als Microsoft-cloudpartij, is dat volgens Annelies allerminst lood om oud ijzer: “Er zijn wel degelijk verschillen. De leveranciers zelf hebben hun eigen DNA dat moet passen bij de corporatie. De producten mogen dan in de basis hetzelfde doel dienen, ze zijn wel degelijk onderscheidend van elkaar.” Dalende trend De trend van afnemende marktaandelen bij oudgedienden NCCW, Itris en Hercules houdt aan, zo blijkt ook uit het overzicht elders in dit artikel. Op de vraag of Annelies nog een kentering verwacht, zegt ze: “Zoals al eerder aangegeven hebben veel corporaties een Microsoft-tenzij- én cloud-ten- zij-strategie. Deze leveranciers passen hier niet volwaardig bij. Het marktaandeel van NCCW blijft dalen en de vraag blijft hoelang NCCW dit volhoudt. Itris heeft opnieuw een aantal grote klanten verloren, maar zet wel in op innovatie (iERP). Hercules verliest niet veel klanten en volgt een andere strategie, waarbij Wocas als een integreerbare vastgoed- verhuurdersadministratie wordt gepositioneerd. Daarmee nemen ze ook weer deel in selectietrajecten.” Komen en gaan DataBalk werkt toe naar haar eerste ERP-klant op haar eigen product GRIP en nieuwkomer Spacewell kondigt alweer haar vertrek aan uit de sector. Waarom is de corporatiemarkt volgens Annelies zo lastig te betreden door nieuwe partijen en herintreders? “Corporaties varen op zeker en zijn risico- mijdend. Daarnaast willen corporaties een langdurige relatie aangaan met hun leverancier. Iedere vijf jaar een selectie en implementatie – wat tien, vijftien jaar geleden heel gebruikelijk was – is niet meer van deze tijd. Het is te kosten- en arbeidsintensief.” Early majority “De adoptie van nieuwe systemen en leveranciers is daardoor niet hoog, corporaties kiezen eerder voor een ‘early majority’ -strategie dan dat zij ‘innovator’ of ‘early adopter’ zijn,” vervolgt ze haar verklaring. “Nieuwe aanbieders bieden juist ook vernieuwing en het is jammer dat de sector hier niet meer gebruik van kan maken. Kies je wel als één van de eersten voor een nieuwe partij, dan moet je soms ook op de blaren zitten. Daar is het vertrek van Spacewell een goed voorbeeld van.” Monopolist Ooit was NCCW monopolist in de corporatiesector. Volgens Annelies is het niet aannemelijk dat Aareon of Zig op korte termijn in die voetsporen zal treden. “Gezien de huidige marktverdeling verwacht ik dat niet. Er zijn twee partijen die vergelijkbaar groot zijn in een markt die niet snel wijzigt. Daarnaast zullen er altijd expertsystemen blijven. Naast de traditionele expertsystemen zoals DMS en klantvolgsystemen, zien we nieuwe expertsystemen opkomen zoals voor financiële vastgoedsturing.” Toekomst Met Annelies werpen we tot slot een blik in de toekomst en vragen haar de marktontwikkelingen in het ERP-segment voor de komende jaren te schetsen. “Er zijn op dit moment nog negen leveranciers die hun systeem in productie hebben bij corporaties. Daarin tel ik ook twee leveranciers mee – Spacewell en TwinVision – die de markt gaan verlaten. Ik verwacht binnen vijf jaar dat dit aantal verder is uitgedund tot vijf of zes leveranciers. Ik voorzie dat de positie van het ERP minder wordt als het gaat over vastgoeddata. Koppelmogelijkheden naar andere applicaties worden daarmee belangrijker. Voor de leveranciers die actief blijven is het belangrijk dat zij voldoende inkomsten kunnen genereren voor innovatie. Als dat niet lukt, is het een gegeven dat het aantal leveranciers de komende jaren verder afneemt tot er uiteindelijk nog drie over zijn.”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=