CorporatieGids Magazine
NOVEMBER 2023 I 35 34 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Gevraagd naar het beleid van de Alliantie ten aanzien van parkeerplaatsen opent Valérie het gesprek: “Wij hebben een grote portefeuille aan parkeereenheden en garageboxen. Eigenlijk willen we zo min mogelijk nieuwe parkeerplekken realiseren omdat onze kernactiviteit bij huurwoningen ligt, maar in de praktijk is dat vaak niet mogelijk omdat de gemeente een parkeernorm hanteert.” Redmer vult aan: “Ons aanbod is heel divers. Je kunt denken aan los te verhuren bezit maar ook aan eenheden die gekoppeld zijn aan huur- woningen. Het parkeerbeleid verschilt in de verschillende regio’s, maar ‘zo min mogelijk auto’s op straat’ kan voor ons een argument zijn om wel parkeergarages te blijven ontwikkelen en aanbieden.” Monetair belang en mutaties Over de geldelijke belangen die gemoeid zijn met de verhuur van parkeereenheden zegt Valérie: “Het financiële belang verschilt per locatie. We hebben eenheden die niet worden mee verhuurd met een locatie, dat zijn meestal parkeerplekken gekoppeld aan een sociale huurwoning. Op dit moment oriënteren we ons op de mogelijkheid om deze koppeling los te laten zodat de parkeerplekken zelfstandig aangeboden kunnen worden. In die situatie mag er namelijk wel huur worden gevraagd. De huurprijzen variëren van 30 tot 175 euro per maand, exclusief servicekosten. Met een portefeuille van zo’n tienduizend eenheden gaat het dan toch om een groot financieel belang.” “De hoeveelheden mutaties verschillen ook per locatie,” meldt Redmer. “Op sommige locaties met los te verhuren eenheden hebben we heel weinig wisselingen terwijl op andere plekken de mutatiegraad heel hoog is. Op jaarbasis moet je denken aan zo’n achthonderd tot duizend mutaties. Dit aantal stijgt jaarlijks vanwege de portefeuillegroei.” Aanleiding automatisering verhuurproces Recent is het verhuurproces geautomatiseerd. Redmer: “De aanleiding hiervoor was dat in verhouding tot het aantal eenheden de mutatiegraad bij parkeerplekken veel hoger is dan bij woningen. Daarnaast is het een sneller product dan de verhuur van een woning. Het verhuurproces is op zich vergelijkbaar met het huren van een woning, er wordt immers een huurder geselecteerd en gekoppeld aan een parkeereenheid. De gemaakte afspraken worden beschreven in een huurovereenkomst en in bepaalde gevallen wordt een toegangsmiddel uitgereikt. Bij gebrek aan een CRM-pakket en gezien de grote diversiteit aan parkeerlocaties met andere werkwijzen, was dit proces bij de Alliantie bewerkelijk en foutgevoelig. Door de automatiseringsslag is dit nu goed geregeld waardoor de portefeuille beter inzichtelijk is en het proces transparant en gestandaardiseerd.” Voordelen vernieuwd verhuurproces “Drie jaar geleden werkten we nog met losse aanvraag- formulieren,” blikt Redmer terug. “En de beschikbare plekken werden geadverteerd op complexniveau waardoor er meer mailverkeer was met de aspirant-huurder. Nu gaat alles digitaal en kan een klant op de website van de Alliantie reageren op de beschikbare plekken. Er hoeven geen data meer overgetypt te worden waardoor het minder foutgevoelig is. Vooral met het automatisch opmaken van de huurovereen- komst zijn we blij. Een paar minuten nadat we een aspirant- huurder hebben gesproken over een parkeerplek, kunnen we hem of haar vaak al voorzien van de huurovereenkomst die ze vervolgens digitaal kunnen ondertekenen. Een ander belangrijk voordeel is dat er bij een opzegging automatisch een dossier wordt aangemaakt die onze medewerkers dan kunnen oppakken. Bovendien worden de beschikbare plekken eerder geadverteerd op de website van de Alliantie. Hierdoor dringen wij de leegstand terug en vaak kunnen wij zelfs aansluitend verhuren.” Binnen vier uur verhuren “De huurders merken hier weinig van,” antwoordt Redmer op de vraag wat huurders en medewerkers van de nieuwe applicatie merken. “Wij kunnen echter veel sneller schakelen. Als iemand via de website interesse heeft getoond in een
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=