CorporatieGids Magazine

SEPTEMBER 2023 I 59 58 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE processen, verbeteren deze en kijken daarbij naar de kansen op het gebied van standaardisatie, automatisering en digitalisering. Ook streven we ernaar om zoveel mogelijk digitaal en datagedreven te werken. Om deze ambitie waar te maken, investeren we in kwalitatief goede systemen en processen. Ons ERP-systeem is binnenkort end-of-life. Om te komen tot een nieuw ERP-systeem dat bij ons past, combineren we deze zaken.” Gebalanceerd team “We hebben hiervoor een kernteam samengesteld met daarin een dwarsdoorsnede van medewerkers uit de hele organisatie,” vertelt Ronald. “Dus niet alleen MT-leden en leidinggevenden, maar ook gebruikers van het ERP-systeem. Die hebben immers een heel andere blik en door hen erbij te betrekken, creëren we een gebalanceerd team met input uit alle geledingen van de organisatie. Dat zorgt voor een positieve sfeer wat samenwerken makkelijker en leuker maakt.” Twee scans De snelle digitale en technologische veranderingen vragen veel van de organisatie, legt Jarno uit: “We vinden het heel belangrijk dat medewerkers meekunnen in deze ontwikke- lingen. En iedere medewerker is anders. Om ervoor te zorgen dat we iedereen op de juiste manier meenemen en -krijgen, hebben we twee scans ontwikkeld: de digitale DNA-scan en de Leerstijlentest.” “Beide tests zijn op maat gemaakt door en voor medewerkers van Wooninc. Het is een unieke aanpak waarmee we de kansen en uitdagingen op het gebied van digitaal DNA inzichtelijk maken én er op gericht niveau op in kunnen spelen. Op basis van de uitkomsten van de tests maken we passende trainingen en handleidingen op organisatie-, afdelings- en teamniveau. Zo nemen we onze medewerkers mee in de digitalisering en houden we ze aangehaakt.” Leerstijlen De afgelopen periode heeft de organisatie de Leerstijlentest uitgerold, blikt Ronald terug: “In deze test onderscheiden we vier verschillende stijlen: de doener, denker, beschouwer en beslisser. Bij het neerzetten van een leerplan is het waardevol om te weten welke ‘stijl’ bij een medewerker past, want de invulling verschilt nogal. Een doener ontdekt bijvoorbeeld door zelf rond te klikken en wil licht begeleid worden, terwijl een denker het heel theoretisch benadert. Je wilt voorkomen dat je een generiek opleidingsproduct hebt dat niet aansluit bij een groot deel van de medewerkers. Nu kunnen we het veel meer op persoon- en teamniveau toespitsen.” Digitaal DNA In september gaat Wooninc. aan de slag met de digitale DNA-scan. Op de vraag wat dat precies inhoudt, vertelt Sandrine: “Digitaal DNA houdt in dat medewerkers in hun werk digitalisering efficiënt inzetten en geen belemmering voelen bij het inzetten van digitale producten. Daarin zit een stuk kennis – bijvoorbeeld over het Microsoft-pakket dat je gebruikt of de dashboards die je aanmaakt – maar ook een gedragscomponent. Het is belangrijk dat wanneer een mede- werker een belemmering ervaart, hij of zij dit zelf proactief oplost. Bijvoorbeeld door de juiste collega’s te benaderen voor hulp. Daarnaast vraagt digitaal DNA ook om persoonlijke ontwikkeling in hoe je tegen zaken als informatiebeveiliging en privacy aankijkt, en je daar bewuster van bent in je werkzaamheden.”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=