CorporatieGids Magazine

JUNI 2023 I 7 6 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Focus Helder zijn over wat je wilt bereiken is voor Linda essentieel om innovatie te doen slagen. “Als we willen pionieren dan moeten we bijvoorbeeld aan de voorkant helder hebben wat de status is van innovatie. Is het compleet nieuw op de markt dan begin je met pilots, testen en uitproberen, terwijl je bij een bewezen technologie heel anders van start gaat. Daarnaast helpt het focus aan te brengen waar je wel of niet mee aan de slag gaat. Ik kan mijn hele week vullen met externe afspraken en mezelf in de fuik laten lopen om met een heleboel fabrikanten rond de tafel te zitten. Dat is interessant want enerzijds wil ik verrast worden en nieuwe kennis op doen, maar aan de andere kant moet je voorkomen dat je meedeint met de waan van de dag. Anders schiet je alle kanten op.” Doel vooraf vaststellen “Om te bepalen of een innovatie succes is, stellen we voorafgaand vast waaraan het voor ons moet voldoen. Wat willen we met de innovatie bereiken? Het is heel afhan- kelijk van het onderwerp waarop we willen innoveren wat die output is. Een innovatietraject op participatie vraagt iets anders dan biobased bouwen. We werken daarbij met Power BI om zoveel mogelijk inzichtelijk te krijgen in cijfers.” Samenwerking als succesfactor Het warm maken van de organisatie voor verandering en innovatie begint volgens Linda bij ervoor zorgen dat collega’s de ruimte krijgen om met ideeën aan de slag te gaan en hierin gesteund en gestimuleerd worden door de directie. “Zo hebben wij iedere week de mogelijkheid om tijdens een richtinggevend overleg met het voltallige directieteam te sparren over ideeën, ontwikkelingen en opgaven. Ik vind het mooi om te zien dat er daarmee geen afstand hoeft te zijn tussen directie en de rest van de organisatie, maar juist de samenwerking een belangrijke succesfactor is. Door daarbij ook buiten de organisatiegrenzen het gesprek aan te gaan – bijvoorbeeld met huurders en partners – zorg je ervoor dat iedereen meedenkt waar het kan.” Essentieel onderdeel “Wat we willen bereiken met innoveren zal per initiatief verschillen,” blikt Linda vooruit. “Als we bijvoorbeeld kijken naar duurzaamheid en het eerdergenoemde biobased bouwen, willen we het slagen van innoveren meten in een CO 2 -reductie. Ik wil daarmee afgerekend worden op de impact op onze planeet én het energiezuiniger maken van ons bezit voor de huurder, in plaats dat er blind wordt gestaard op aantallen. Als we kijken naar innovatie in het algemeen hoop ik dat de innovatiestrategie die we uitstippelen werkt en medewerkers bevlogen aan de slag gaan met het vernieuwen binnen en buiten Stadlander. Innoveren doe je immers niet maast je werk, maar is een essentieel onderdeel hiervan.” Foto’s: Else Loof

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=