CorporatieGids Magazine

JUNI 2023 I 49 48 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Foto’s: Marcel Beukers: Johan Bosma, Edwin Meulenbelt: Maayke Glastra Praktisch inrichten Wold & Waard en Woonborg hebben ervoor gekozen de medewerkers bij beide corporaties in dienst te laten treden. Edwin: “Toen we keken naar hoe we de organisatie het beste kunnen inrichten, hebben we nagedacht om alle medewerkers bij één corporatie in dienst te laten treden. Vervolgens zouden ze kunnen worden gedetacheerd naar de ander. Maar in de praktijk is de ene corporatie dan kwetsbaarder dan de ander. Daarom hebben we besloten de medewerkers de helft van hun tijd bij de een, en de andere helft bij de andere corporatie in dienst te nemen. Zo is iedere organisatie vrij om binnen die uren hun werkzaamheden in te vullen.” “Als je een gedeelde ICT-inrichting creëert kom je voor meer punten te staan waar je vooraf niet aan gedacht had. Hoe doen wij het bijvoorbeeld qua vakantiedagen? Als iemand op maandag en dinsdag bij ons werkt en op donderdag en vrijdag bij Wold & Waard, kan dat. Maar wat als diegene meer vrije dagen laat in de week opneemt, hoe trek je dat voor twee organisaties recht? En hoe regel je praktische zaken zoals werklaptops en -telefoons? Het scheelt dat beide corporaties werken met dezelfde serviceprovider, waardoor de werkplek- omgeving voor beide corporaties gelijk is.” Aantrekkelijke werkgever Dat de medewerkers bij twee corporaties in dienst zijn, brengt volgens Marcel ook voordelen met zich mee: “Zoals gezegd hebben corporaties van onze omvang wel behoefte aan bijvoorbeeld een strategische ICT-medewerker, maar hebben we daarvoor geen fulltime functie beschikbaar. Omdat je op deze manier toch een fulltime functie creëert, maak je het aantrekkelijker voor mensen die in deze rol actief zijn. Daarnaast wordt het werk een stuk afwisselender omdat je werkt met twee verschillende ICT-organisaties die hun eigen inrichting willen houden. We verwachten dat dit extra positieve uitdagingen met zich meebrengt.” Soepele processen Doordat Wold & Waard en Woonborg de handen ineen slaan, hebben beide corporaties een grotere slagkracht richting leveranciers. Marcel: “Een ander voordeel is dat de processen steeds beter zullen lopen. Een goed voorbeeld daarvan zijn de facturen die met de hand werden ingeboekt. Dat proces hebben we inmiddels gedigitaliseerd. Het is niet de bedoeling dat we automatiseren om te automatiseren, maar wel dat het proces efficiënter loopt of dat we hier meer waarde aan kunnen toevoegen. Juist door deze aanpassingen ontstaat ruimte in de dienstverlening om waar nodig persoonlijke aandacht te kunnen geven.” ICT-ambities realiseren Op 1 juni ging de gedeelde ICT-organisatie tussen Wold & Waard en Woonborg live, sluit Edwin af: “We hebben onze samenwerkingsovereenkomst getekend. Inmiddels hebben we ook een complete projectenkalender opgezet voor beide organisaties. Daarbij zit onder andere de keuze van Wold & Waard voor een nieuw primair systeem. Naast de kalender hebben we ook voor ieder jaar een moment gepland om de samenwerking te evalueren. Daarbij kijken we naar wat we van elkaar verwachten, wat goed gaat en meerwaarde levert en wat we kunnen verbeteren. Zo houden we elkaar scherp en borgen we een toekomst waarin beide corporaties hun ICT-ambities kunnen blijven realiseren.”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=