CorporatieGids Magazine
JUNI 2023 I 45 44 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Gerbert Kooij (Zig): Innovatie cruciaal om uitdagingen van morgen het hoofd te bieden Met de overname van Skarp en Casix is Zig de afgelopen twaalf maanden flink gegroeid. Reden voor de softwareleverancier uit Huizen om te komen met een nieuwe visie. Wat houdt ‘Het nieuwe Zig’ precies in, wat was daarin de invloed van de acquisities en wat zullen nieuwe en bestaande klanten hiervan merken? CorporatieGids Magazine ging erover in gesprek met directeur Gerbert Kooij. Jullie zijn begin dit jaar aan de slag gegaan met ‘Het nieuwe Zig’; wat was de aanleiding? In het najaar van 2021 is Zig een strategisch partnerschap aangegaan met Main Capital uit Den Haag, omdat we het groeipotentieel van Zig breder wilden gaan benutten. In 2022 namen wij Skarp en Casix over, waardoor twee belangrijke software-oplossingen aan ons productportfolio werden toegevoegd. Deze overnames hebben Zig tot een van de belangrijkste softwareleveranciers voor de woningcorporatie- markt gemaakt, maar wel met drie verschillende merknamen. Dat verandert. Zig blijft over. De merknamen Skarp en Casix zullen met de publicatie van dit artikel verdwijnen. Het nieuwe Zig is daarmee gevestigd, maar zeker nog niet af. Waarom zorgde de overname van Skarp en Casix ervoor dat je opnieuw moest kijken naar je visie? Voorheen had Zig de visie ‘van Huren naar Wonen’, wat vooral gericht was op de klantreis en -beleving. Deze visie dekt niet langer de lading. Door de toevoeging van het informatie- platform van Skarp en onderhoudsplatform van Casix gaat Zig verder dan alleen klantprocessen. Met onze softwaresuite is het nu mogelijk om meerdere processen te optimaliseren, met als belangrijke laatste toevoeging het onderhoudsproces. Wat houdt het nieuwe Zig zoal in en welke kernwaarden willen jullie uitdragen? Het nieuwe Zig is nog niet klaar. We zijn nog volop aan het bouwen. Zig staat voor Zekerheid, Innovatie en Gemak. Wij streven ernaar een betrouwbare leverancier te zijn met state-of-the-art producten die woningcorporaties helpen bij het toepassen van procesinnovatie. Bovendien bieden we gemak en eenvoud in het gebruik van onze software. Deze kernwaarden zijn onveranderd en van groot belang voor de toekomstige ontwikkelingen. Hoe verschilt de nieuwe ambitie van de oude? De ambitie is niet veranderd, maar de manier waarop wij deze realiseren wel. Zig biedt nu software-oplossingen voor een breder scala aan processen. Het belangrijkste onderscheid is hoe wij onze software-oplossingen aanbieden aan de markt. Daarbij staan wij voor keuzevrijheid. Hoewel de oplossingen goed geïntegreerd zijn, is er geen sprake van gedwongen winkelnering. Elke corporatie heeft de vrijheid om zelf te bepalen welke oplossingen zij willen gebruiken om hun bedrijfsvoering te ondersteunen. Op jullie website wordt het samengevat als ‘Built to Innovate’, waarom is innovatie zo’n belangrijke pijler? In de hedendaagse context met een tekort op de arbeidsmarkt, veel vraag naar sociale huurwoningen en de financiële druk waaronder corporaties staan, is innovatie cruciaal. Efficiënte en lean processen zijn de sleutel tot een beheersbare work- load. Software kan repetitieve en administratieve taken overnemen en huurders in staat stellen om zelf zaken te regelen. Bovendien kan software inzicht bieden in welke processen verder geoptimaliseerd kunnen worden en hoe een corporatie presteert ten opzichte van andere corporaties. Daarom is innovatie van cruciaal belang voor de sector, en dus ook voor ons. Hoe ziet innovatie bij Zig er de komende jaren uit? Wij innoveren in co-creatie met onze klanten. Samen bepalen wij de productroadmap en dat zal niet veranderen. De komende twee jaar gaan we extra inspanningen leveren op het gebied van productontwikkeling om het potentieel van de overnames maximaal te benutten. Dat houdt in dat alle data uit Zig- applicaties worden geïntegreerd in het Skarp Informatie- platform, er veel nieuwe dashboards beschikbaar komen waarin nieuwe data worden gecombineerd, de data uit de Mutatie App wordt gekoppeld aan het Aanbod Platform, de onderhoudsapplicatie van Casix wordt geïntegreerd in het Woonservice Platform en Conversational Chat ook het onderhoudsproces gaat ondersteunen. Wat zullen corporaties en huurders hiervan merken? Het belangrijkste is dat onze software-oplossingen naadloos op elkaar zijn afgestemd, waardoor huurders gemakkelijker en eenvoudiger zaken kunnen regelen met hun corporatie. Hoewel ik bescheiden wil blijven en geen onrealistische beloften wil doen, vertrouw ik op onze agile aanpak. Samen met onze klanten bepalen wij de prioriteit van nieuwe functio- naliteiten op basis van business value. De huurder is een belangrijke doelgroep. Hierdoor ben ik ervan overtuigd dat corporaties steeds efficiënter kunnen werken. Wat voor innovatiekansen zie je dan zoal? Wij willen corporaties onder andere ondersteunen bij de verduurzamingsopgave. Dit kan op kleine schaal door huurders beter te informeren over het bewust gebruik van energie, maar ook op grotere schaal door bij mutaties te wijzen op verduurzamingswerkzaamheden. Daarnaast worden de komende jaren hopelijk veel nieuwe woningen opgeleverd. Het opvoeren van nieuwbouwwoningen tot en met het contract ondertekenen is erg arbeidsintensief. Zig gaat een aparte module ontwikkelen in haar Aanbod Platform om het verhuurproces van nieuwbouwwoningen efficiënter en gemakkelijker te maken. Als laatste zien wij kansen voor het verhuurmutatieproces. Wij combineren de data uit het ERP-systeem met de data uit het regionale WRV-systeem. Corporaties hebben toegang tot deze geïntegreerde set aan data en kunnen dit heel eenvoudig gebruiken voor analyse, procesoptimalisatie en rapportage. Dit biedt nieuwe inzichten en legt eventuele bottle necks bloot. Foto: Harald Pouwels
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=