CorporatieGids Magazine
MAART 2023 I 63 Annette Mulder (Lefier): Tachtig procent toekomstige huurders tekent nu het contract digitaal Huurders en woningzoekenden zijn digitale processen niet schuw. Corporaties spelen op die verwachtingen in door steeds meer klantprocessen te digitaliseren. Zo pakte woningcorporatie Lefier uit Groningen en Drenthe het onboardingsproces aan in het project Digitaal Verwelkomen. Wat was de aanleiding en wat levert het op? CorporatieGids Magazine sprak erover met Annette Mulder, medewerkster online dienstverlening. Met het project wilde Lefier in eerste instantie het proces voor het tekenen van een contract efficiënter maken. Annette: “Als toekomstige huurders hun huurcontract digitaal tekenen, blijft er meer tijd over voor huurders die dat niet digitaal kunnen. Net toen wij dit proces samen aan het uittekenen waren, begon de coronaperiode en kwam dit digitaliserings- project in een stroomversnelling. Iedereen zag nu zelf de voordelen van online dienstverlening in de praktijk. De coronapandemie heeft ons op die manier dus wel geholpen.” Wijziging processen “Het digitaal onboarden van nieuwe huurders begint door het contract, na controle van de documenten, meteen in het primaire systeem in te voeren,” zegt Annette over de gewijzigde processen. “Daardoor wordt ‘Digitaal Verwelkomen’ automatisch gestart. Huurders ontvangen alle documenten – waaronder het contract en de eerste verhuurnota – in hun klantportaal en kunnen daar alles tekenen, betalen en terug- vinden waardoor alles in één keer kan worden afgehandeld.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=