CorporatieGids Magazine
54 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Olav Bouts (Docufiller): Communicatie is geen rocket science, maar systematiek is wel essentieel Woningcorporaties willen op een goede, duidelijke manier communiceren met hun huurders. Goed documentmanagement is daarbij onmisbaar. Maar daarbij is vaak te weinig oog voor het correct en efficiënt opslaan van beeldmateriaal, terwijl beelden vaak meer zeggen dan woorden. Wat houdt mediamanagement precies in en waarom is dat zo belangrijk voor woningcorporaties? CorporatieGids Magazine sprak erover met Olav Bouts, eigenaar van Docufiller. Waarom is mediamanagement bij woningcorporaties zo belangrijk? Woningcorporaties zijn zich bewust van het feit dat het gebruik van beeldmateriaal in corporatieprocessen en huurders- communicatie een belangrijke rol speelt. Toch ontbreekt het corporaties in de praktijk aan een solide mediabank, of aan te weinig organisatie en structuur in hun beeldenverzameling. Vooral beelden die door medewerkers met hun smartphone worden geschoten of stockbeelden bevatten dikwijls te weinig organisatiestructuur. Wil je situationeel, snel én adequaat kunnen communiceren, dan is een gestructureerde mediabank onmisbaar. Wat is de essentie van goed mediamanagement? Een goed georganiseerde mediabank begint bij een structuur die afgeleid is van je communicatiebeleid en ambities. Te vaak zie je dat een mediabank als een middel wordt gezien en dat het niet is ingericht vanuit of aansluit bij het communicatie- beleid van de corporatie. Dat kost onderaan de streep tijd, werkt onplezierig en levert onduidelijkheid in de communicatie op naar huurders. Zonde, want uiteindelijk is communicatie geen rocket science, er moet vooral systematiek aan ten grondslag liggen.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=