CorporatieGids Magazine
MAART 2023 I 51 en waarden meer met elkaar te delen. En bezorgde huurders die hun buurt hierdoor snel van karakter zien veranderen. Daar moeten we iets mee en is de belangrijkste uitdaging die wij zien. We leggen de komende jaren daarom minder accent op de woning en meer op de buurt en de samenwerking die nodig is om het daar tot een fijne woonplek te maken.” Voldoende wendbaar De grootte van Wooncompagnie – ongeveer 14.000 vhe – helpt volgens Stefan daarbij: “We zijn voldoende wendbaar omdat we niet te groot zijn, maar hebben toch voldoende omvang voor alle schaalvoordelen. Ons werkgebied – we werken in acht gemeenten en 55 kernen – brengt wel de nodige uitdagingen met zich mee. Bijvoorbeeld omtrent klanttevredenheid: hoe laten we onze bewoners ervaren dat we écht dichtbij en in de buurt zijn? Tegelijkertijd biedt de geografische spreiding ook de noodzaak om flexibel te zijn en niet uit te gaan van een ‘standaard’ aanpak. Indirect stimuleert regionaal maatwerk ook creativiteit en leren we van de verschillende ervaringen.” Aandacht voor mensen De A-score op klanttevredenheid is een waar Stefan erg trots op is. “Dit is namelijk een goede reflectie van de ontwikkeling die we als organisatie hebben doorgemaakt. In 2016 hebben wij gekozen voor een organisatie die simpel in elkaar zit. Met afdelingen die zich richten op de dienstverlening aan bewoners, het bouwen en onderhouden van woningen en op de contacten met buurten en belanghouders. En daarbinnen met teams die verantwoordelijkheid nemen voor hun resultaten. In onze manier van werken vormt vertrouwen altijd de basis. We hebben niet gekozen voor controle, hiërarchie en zeker- heid, maar voor betrokkenheid, motivatie en innovatie. Bij onze klantprocessen staat de vraag ‘waar gaat het deze bewoner om’ centraal. Dit hebben we gekoppeld aan een meerjarig programma klantbeleving waarbij de teams op verschillende manieren zijn gegroeid om de klantgerichtheid te versterken. Laagdrempelig en iedere keer wat beter heeft bij ons heel goed gewerkt. Jaar op jaar ging de waardering omhoog om dit jaar te eindigen met een vierdubbele A-score. De belangrijkste bijdrage wordt uiteraard geleverd door alle collega’s. Daarom hebben wij veel aandacht voor het welbevinden en werkplezier van onze teams. Dit meten wij ook en dat vormt een belangrijke input voor de teams om de samenwerking te versterken en processen te verbeteren. Het eindresultaat zijn tevreden bewoners én blije collega’s.” West-Friese mentaliteit Hoe het komt dat alle toppers dit jaar uit Noord-Holland komen, vindt Stefan lastig te zeggen: “Als ik een romantische bril opzet, zou ik zeggen dat de West-Friese hands on mentaliteit hierbij een rol speelt. Niet zeuren maar aanpakken! Maar wat ons misschien nog veel meer verbindt, is dat alle toppers allemaal ontzettend betrokken medewerkers hebben die zich bewust zijn van het belang van hun werk en trots zijn op hun bijdrage aan goed en betaalbaar wonen in de regio.” Luisteren en samenwerken De goede scores in alle categorieën betekenen niet dat Wooncompagnie achterover kan en wil leunen, sluit Stefan af: “Ondanks de fraaie scores zien wij nog steeds punten voor verbetering. Zo is het beter leren luisteren een thema dat in 2023 vervolg krijgt. Maar ook zal dit jaar een nieuw klantvolg- systeem worden geïntroduceerd waarmee medewerkers klantvragen sneller en beter kunnen beantwoorden. Dit biedt input om scherp en kritisch te blijven op de geleverde prestaties. Tenslotte realiseren we ons terdege dat we slechts één van de partijen zijn die ervoor zorgt dat mensen prettig kunnen wonen in een fijne buurt. Dit betekent dat we intensief moeten blijven samenwerken met andere partijen.” Stefan van Schaik Foto’s: Eigen foto’s
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=