CorporatieGids Magazine
MAART 2023 I 49 welstandscommissie, capaciteitstekorten bij gemeenten, toenemende bouwkosten én een tekort aan vakmensen. Als laatste is betaalbaarheid een uitdaging. We hebben te maken met hoge inflatie, toenemende bouw- en onderhouds- kosten en betalen hogere rentes voor onze leningen. De uitdaging is te zorgen dat wonen betaalbaar blijft en toch de continuïteit van de organisatie wordt gewaarborgd.” Stapje extra Hans is het meest trots op de drie A-scores in het onderdeel Huurdersoordeel. “Hoe ontzorgen en begeleiden we de vertrekkende en nieuwe huurders zo optimaal mogelijk? Hoe zorgen we dat reparaties goed en snel gebeuren? We hebben bewust gekozen om de meldingen reparatie- verzoeken weer uit te laten voeren door onze eigen mensen. Door deze processen continu te volgen en te verbeteren, willen we net dat stapje extra zetten. Dat onze huurders onze inspanningen waarderen, blijkt uit de mooie scores.” Dicht bij de huurder Dat alle drie toppers dit jaar uit Noord-Holland komen, verbaast Hans niet: “Misschien dat onze samenwerking daaraan ten grondslag ligt? Plus dat de West-Friese mentaliteit ‘doe maar gewoon en zorg dat je je zaken regelt’ ook van invloed is op onze dienstverlening. En niet te vergeten: alle drie corporaties staan dicht bij hun huurders. We hebben onze dienstverlening hoog in het vaandel en investeren volop in goed en betaalbaar wonen in leefbare wijken. Voeg daaraan nog de samenwerking toe met bewonerscommissies, huurdersraden en -verenigingen, zorg- en welzijnspartijen, gemeenten en bedrijven die voor ons werken. Samen kunnen we veel betekenen.” Smaakt naar meer De goede scores smaken Het Grootslag naar meer, sluit Hans trots af: “Het vertelt dat we op de goede weg zitten en stimuleert ons volop te blijven inzetten. Bij ons staan de huurders op de eerste plaats, en willen we graag zo houden.” Stefan van Schaik (Wooncompagnie): In samenwerkingen de verantwoordelijkheid durven nemen voor een woningmarkt met voor iedereen een betaalbaar huis Werken aan de best mogelijke woningen tegen de laagst mogelijke prijs, zodat mensen zelf kunnen kiezen hoe en waar ze willen wonen. Dat was hét voornemen van Wooncompagnie in haar vorige koersplan, begint directeur-bestuurder Stefan van Schaik: “In de benchmark zijn onze scores ieder jaar gestegen. De prijs-kwaliteitsverhouding van onze woningen is sterk verbeterd, de energieprestatie is bovengemiddeld toegenomen en op het gebied van klanttevredenheid hebben we flinke stappen gezet. Dit zijn echter allemaal dingen waar we als Wooncompagnie ook de eigen hand in hadden. In onze nieuwe Koers en missie kiezen we bewust voor samen- werkingen. Samen zorgen voor fijne buurten met voldoende woonaanbod voor mensen met weinig koopkracht betekent dat we buiten onze eigen organisatie moeten denken, waarbij we niet alles in eigen hand hebben. Toch gaan we ervoor, omdat we zien dat dit nu nodig is.” Buurten waar je je thuis voelt “Waar we weinig invloed op hebben, zijn de veranderingen die we om ons heen zien. Mensen die grote moeite hebben om elke maand de eindjes aan elkaar te knopen. Jongeren die graag het huis uit willen maar geen betaalbare woning kunnen vinden. Hulpbehoevende ouderen die zich niet gehoord voelen of mensen met een beperking die er alleen voor staan. Een groeiende groep mensen die minder woonvaardig zijn. Spanningen in het trappenhuis en het gevoel geen normen Hans Kröger
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=