CorporatieGids Magazine
SEPTEMBER 2022 I 9 8 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Meer dan medewerkers “De menselijke maat geldt overigens niet alleen voor onze huurders, maar ook voor Woonwaarts zelf. Ik ken iedereen hier bij de voornaam en probeer te weten wat er privé bij ze speelt. Dat klinkt klef als een familiecultuur, maar ik vind het belangrijk dat collega’s meer dan medewerkers zijn, maar Marianne, Richard of Jannemiek. Als je dat zichtbaar hebt op alle niveaus, kun je dat ook uitstralen naar je bewoners.” Schaalgrootte Volgens Esther moet je wel schaalgrootte hebben om efficiënt te zijn. “Wanneer je te klein bent, is het lastig om moeilijke thema’s zoals beschikbaarheid aan te vliegen. Woonwaarts had vroeger een ‘maatwerkstempel’, maar we hebben als organisatie steeds meer te maken met grotere volumes. Daar moet je aan voldoen om de woningnood op te lossen. Samenwerken is bij grote projecten essentieel, zoals wij doen bij de 500 flexwoningen. Overigens is samenwerken niet altijd de beste optie. Een project van 80 woningen in Beuningen kunnen we beter zelf aanpakken omdat samenwerken ook kan vertragen.” Juiste formaat Op de vraag hoe Woonwaarts rekening houdt met de menselijke maat en tegelijkertijd lean and mean is, vertelt Eshter: “De balans is eigenlijk helemaal niet zo lastig. Ik denk dat onze grootte daarin een grote rol speelt. Want zoals ik zei moet je groot genoeg zijn om maatschappelijke thema’s aan te vliegen, maar moet je klein genoeg zijn om efficiënt te blijven. Anders verzand je in bureaucratie. Het zal per regio of werkgebied verschillen, maar mijn gevoel is dat tussen de 10.000 en 20.000 woningen de perfecte grootte is voor een corporatie om de menselijke maat te behouden én efficiënt te zijn. Daar vallen we als Woonwaarts precies in.” Medewerkers binden Om efficiënt te blijven is het belangrijk medewerkers duur- zaam aan je te binden. “Wij willen dat mensen zich thuis voelen op hun werk. Dat kan voor iedereen wat anders betekenen, zoals thuiswerken, rekening houden met kinderen of de ruimte geven tot zelfontplooiing. Zo houd je medewer- kers vitaal en gelukkig.” “De komende jaren hebben we daarnaast te maken met een grote uitstroom van medewerkers; zo’n 20 procent de komende vijf jaar en 33 procent de komende tien jaar. De nieuwe werknemers zijn veelal zijinstromers of starters. Dat vraagt dat wij bijvoorbeeld ons inwerkprogramma aanpassen en mensen langer de tijd geven om aan werken bij Woonwaarts te wennen. Maar ook dat we meer aandacht schenken aan de wervingskant. De corporatiesector is de leukste om in te werken, en door samen te werken met ROC’s en Hogescholen, colleges te geven en stageplekken te bieden willen we dat laten zien.” Taak voor de toekomst “De komende jaren zie ik corporaties doorgroeien naar midden- maatschappelijke organisaties die veel bezig zijn met de sociale problematiek en dit oplossen met ruimtelijke componenten,” sluit Esther af. “Daarmee bedoel ik; mensen helpen betaal- baar en plezierig te wonen waardoor je sociale problematiek oplost zoals eenzaamheid, betaalbaarheid en schulden. Woonwaarts wil daar haar steentje aan bijdragen, om zo fijn en prettig wonen te realiseren voor onze huurders. Dat is wat mij betreft onze taak als corporatie van de toekomst.” Wil jij jouw datakwaliteit en integrale informatievoorziening dagelijks op orde hebben met een innovatief BI-platform? En ook de dVi eenvoudig kunnen genereren op basis van betrouwbare cijfers? Wacht niet tot volgend jaar en neem nu contact met ons op. Onze dienst ‘DVI-as-a-service’ bestaat uit een uitgekiend stappenplan met ondersteuning van experts en slimme tooling, waarmee onder andere de datakwaliteit van de essentiële gegevens uit jouw bronsystemen gedurende het hele jaar gemonitord worden. Zowel voor interne- als externe rapportages. Het system-to-system aanleveren van de dVi is nu ook voor jouw corporatie mogelijk. INFORMATIE ‘AS A SERVICE’! INFORMATIEPLATFORM zig.nl/skarp-informatieplatform Foto’s: Theo Scholten
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=