CorporatieGids Magazine
SEPTEMBER 2022 I 33 32 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE wilt presenteren en aanleveren. De verschillende software- leveranciers binnen de sector zouden zich – voor zover dat nog niet gebeurt – nog meer aan deze standaarden moeten conformeren.” Datakwaliteit De standaarden leiden uiteindelijk tot betere datakwaliteit, gaat Paul verder. “Bij verantwoording is dat natuurlijk essentieel, anders wordt verkeerde of helemaal geen data gepresenteerd in het platform. Zo wordt bijvoorbeeld bij het verantwoorden van toewijzingen in de dVi onderscheid gemaakt tussen zelfstandige en onzelfstandige woongelegen heden. Wanneer je deze typering niet goed in je primaire systeem hebt staan, worden de data ook niet juist gepresen- teerd. Het op orde brengen van je datakwaliteit is één, maar het is ook een uitdaging deze op orde te houden. Dit hebben we geprobeerd te borgen in verschillende processen, aangevuld met werkinstructies. Daarbij worden we geholpen door de dashboards van Skarp. Zien wij hier bijvoorbeeld een vreemde afwijking, dan geeft dat een trigger om het te onderzoeken en waar nodig te verbeteren.” Bewustwording Goede datakwaliteit en sectorstandaarden zijn dus essentieel om verantwoording met een druk op de knop aan te leveren. Op de vraag wat het van medewerkers vraagt, zegt Else: “Over het algemeen zullen ze in de praktijk weinig merken van de system-to-system aanlevering. Je moet je wel bewust zijn dat het enorm belangrijk is om data juist en volledig in te vullen. Ook gegevens die voor een medewerker in eerste instantie wellicht niet van belang lijken te zijn, maar verderop in het proces door een andere collega worden gebruikt. In enkele gevallen kan het voorkomen dat er bijvoorbeeld sprake is van vervuiling in het grootboek waardoor de verantwoording onjuistheden bevat. Dit vraagt soms kleine aanpassingen van het proces.” Efficiënter “Het werken met betrouwbare data stelt ons uiteindelijk ook in staat de huurders beter en sneller van dienst te zijn,” gaat Else verder. “We werken als organisatie efficiënter waardoor we meer tijd hebben voor andere zaken en huurders die maatwerk nodig hebben.” Handwerk uitsluiten “We hebben inmiddels ervaren dat de system-to-system aanlevering via het Skarp-portaal technisch werkt en gebruiks- vriendelijk is,” sluit Paul het gesprek af. “Wat dat betreft heeft de techniek zich bewezen. Vooraf stonden al heel veel gegevens juist ingevuld, maar wij zijn van mening dat dit nog vollediger en beter kan. Zo hebben wij het kasstroomoverzicht bijvoorbeeld nog met de hand in het portaal moeten vullen. Die uitdaging gaan wij voor aankomend jaar met onze softwareleveranciers graag aan. Wij willen onze datakwaliteit hiervoor nog beter op orde hebben zodat de dVi-aanlevering ons aankomend jaar nog minder tijd gaat kosten.” Foto’s: Theo Scholten
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=