CorporatieGids Magazine
SEPTEMBER 2022 I 27 26 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Wat houdt plezier en lol voorop zetten in en waarom is dat zo belangrijk? Vaak voelen we primaire weerstand bij verandering. Dan ont- breekt het aan enthousiasme en motivatie om te veranderen. Vaak omdat er onvoldoende zicht is op het nut van een verandering, of dat ook als een verbetering wordt ervaren of meer als een diskwalificatie van de huidige manier van werken. Wij geloven dat een verandering die tot verbetering leidt niet alleen een noodzakelijk functioneel karakter heeft, maar ook juist werk leuker kan maken. Door hier specifiek aandacht voor te hebben, wordt het resultaat omarmd en de weg er naartoe soepeler. Als we focussen op dingen leuker maken, wordt het pas écht beter. Waarom is het voor corporaties nodig om te transformeren? Verbeteren is een term die enige allergie bij ons oproept. Het voelt verwijtend. Als corporatie heb je een belangrijke rol in de lokale huisvestingsvraagstukken en in het verduur- zamen van het wonen. Dit zijn dynamische opgaven die telkens nieuwe inzichten geven, nieuw beleid opleveren of veranderende behoeften kennen. Als corporatie beweeg je mee met deze ontwikkelingen, die ook impact hebben op bijvoorbeeld je eigen dienstverlening of proceshuis. Tel daar nog de digitale ontwikkelingen of de schaarste aan personeel bij op en je hebt voldoende reden om te ‘verbeteren’. Daarom spreken we bij SmartR niet over verbeteren maar over transformeren. Nieuwe inzichten en een andere tijdsgeest vragen om aanpassingsvermogen van zowel de corporatie als de corporatiemedewerker. Dat is niet verbeteren, dat is transformeren. Hoe kunnen corporaties weerstand om te veranderen wegnemen? Weerstanden zijn veelal terecht en mogen er ook zijn. Het brengt de valkuilen, risico’s en het sentiment goed naar boven. Er zijn echter meerdere ingrediënten die de context van de transformatie bepalen. Daarom is zomaar starten met een transformatie in onze ogen zinloos. Het begint altijd met een brede analyse waarin het doorgronden van het vraagstuk en doorleving van de organisatie centraal staan. Pas na een dergelijk onderzoek kan de juiste route worden bepaald. Dit vertaalt zich uiteindelijk ook in hele kleine praktische ‘pleziertjes’. Hier gaan we ook altijd specifiek naar op zoek. Zo constateerde bijvoorbeeld een collega in de analysefase veel negatief sentiment rondom het gebruik en verantwoorden van de bedrijfsauto bij mutatiewerkzaamheden. Door ook dit te betrekken in de scope van de totale procestransformatie, werd deze last weggenomen en kwam het plezier in het werk weer terug. Of bij een andere corporatie waar proactief klantcontact is geïmplementeerd, waardoor medewerkers nu leuke gesprekken voeren met huurders na reparatieherstel. Je werk met plezier beleven is natuurlijk belangrijk, maar wat hebben de organisatie en huurders hier uiteindelijk aan? Blije medewerkers zorgen voor blije huurders. Enthousiasme komt van binnenuit, vanuit de organisatie en de mensen. Dat plezier zorgt voor transformatie. Daar plukken de organi- satie en de huurders vruchten van. Daarnaast zorgt werkplezier ervoor dat je mensen kunt binden, wat een belangrijke pijler is voor kwaliteit en continuïteit. Je doet immers de dingen die je leuk vindt en maakt de dingen die je doet leuk. Hoe creëer je dit enthousiasme en plezier? Vanuit de analyse halen wij veel op. Onder andere een pas- sende werksfeer van het transformatieproces. Door ervoor te zorgen dat het veilig én leuk is om deel te nemen in projecten, zorgen we voor actieve en enthousiaste participatie. Lol betekent niet dat alles wordt weggelachen. Maar waar gelachen wordt, wordt juist serieus geluisterd. Door plezier te hebben in wat je doet, kun je zaken serieus nemen en met de goede mindset aanvliegen. Daarnaast zijn er verschillende ingrediënten die de leukste ideeën en mooiste discussies op gang brengen. Denk aan het vieren van mijlpalen en resultaten, creatieve en interactieve werkvormen, bijzondere werklocaties of ruimte en beslissings- bevoegdheid bij de projectgroep. Allemaal geen doel op zich, maar het heeft wel een grote bijdrage aan hoe men een project beleeft. Zo creëer je een situatie waar men onderdeel van wil uitmaken en waar – als het moet – net een extra stapje wordt gezet. Wat zou je corporaties willen meegeven die weerstand bij zichzelf herkennen? Erken weerstand en laat het er zijn. Iedereen mag er zijn met zijn of haar eigen uitdagingen en sentiment. Belicht de kant van de kansen en vooral de lol en het plezier. Sterker nog, zet deze juist voorop. Dan kom je volgens ons tot de mooiste successen. Joyce van Oostveen en Tom Haarman (SmartR): Echt transformeren door plezier en lol voorop te zetten Woningcorporaties hebben te maken met grote, maatschappelijke uitdagingen. Uitdagingen die vragen om een meebewegende organisatie. Maar veranderen kan pijn doen en leiden tot weerstand. CorporatieGids Magazine sprak met Manager Consultancy Tom Haarman en Strategie, Marktontwikkeling & HR Manager Joyce van Oostveen van SmartR over hoe je organisaties wel meekrijgt: “Door plezier en lol voorop te zetten, neem je deze angsten weg en creëer je enthousiasme en motivatie om écht stappen te zetten.” Foto’s: Theo Scholten
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=