CorporatieGids Magazine
JUNI 2022 I 73 72 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Meer input in de voorkant Verschillende domeinen met verschillende systemen die continu met elkaar in verbinding staan. Het belang van goede grip en beheer op integraties en koppelingen is daardoor groot, vertelt Edwin: “Het betekent dat je aan de voorkant meer moeite in de inrichting en integratie moet steken. Als je immers niet goed bijhoudt wat je in processen doet, wat afspraken zijn en de verantwoordelijkheden vastlegt, kan dit een grote valkuil zijn. We hebben daarom onder andere samengewerkt met Finalist en samen gekeken naar hoe onze nieuwe processen eruit zien, welke processtappen er zijn en welke applicaties hierin worden betrokken. Dat betaalt zich later uit, bijvoorbeeld wanneer we een systeem moeten vervangen, wanneer er controles zijn vanuit een audit of wanneer we een optimalisatie willen doorvoeren; dat gaat allemaal een stuk makkelijker als dat in de opzet van inrichting en integratie is meegenomen.” Interne data als verbeterpotentieel De Alliantie wil daarnaast extra grip op de data die tussen applicaties wordt verstuurd, gaat Edwin verder: “Ook dit levert ons meer wendbaarheid, grip en inzicht in wat er gebeurt in ons klantreizen en processen. Hierdoor zijn we in staat de interne klant beter te bedienen. Neem bijvoorbeeld het verhuurmutatieproces. Op het moment dat een woning geïnventariseerd moet worden, moesten collega’s vaak in Excel-lijstjes of in hun ‘schaduwadministratie’ kijken om te weten wanneer de volgende processtap kon plaatsvinden. Dat nam onderaan de streep extra tijd in beslag. Ook in het reparatieproces kun je deze data inzetten, bijvoorbeeld middels een Coolblue-achtige update over waar in het proces je zit. Dit is informatie tussen applicaties die we kunnen monitoren, waarmee we processen kunnen verbeteren.” Blije klanten Gestart in het najaar van 2019 zijn in negen maanden enorme stappen gezet, blikt Jacqueline terug: “We hebben in die periode een business case opgezet en daarop akkoord gekregen van het directieteam. Daarna is op basis van de nieuwe architectuur een groot aantal klantreizen gerealiseerd waar we nu de vruchten van plukken. Wanneer we een verbetering willen doorvoeren, gaat dat veel sneller dan vroeger. Elke drie weken kan een nieuwe functionaliteit opgeleverd worden, wat de interne klant een stuk blijer maakt. Maar ook onze huurder merkt dit. Zo hebben we een klant- reis gecreëerd omtrent gebiedsbeheer. Deze medewerkers liepen vroeger met papier en pen door de wijk en moesten later alles overtypen. Dat hoeft nu niet meer, waardoor alles sneller plaatsvindt.” De basis staat “Of we er inmiddels zijn en onze ICT-droom hebben kunnen verwezenlijken? Dat nog niet helemaal,” erkent Jacqueline tenslotte. “Maar een groot gedeelte staat inmiddels. Momenteel staan we aan de vooravond van de implementatie van onze kernpakketten. Daarna wordt het de taak om te blijven kijken hoe we onszelf steeds meer kunnen verbeteren. De nieuwe architectuur geeft ons in ieder geval de basis om die potentie te kunnen realiseren.” Foto’s: Murk Feitsma
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=