CorporatieGids Magazine
JUNI 2022 I 55 54 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE “We liepen tegen diverse uitdagingen aan bij het team verhuur,” begint Marili het gesprek. “Zo werkten we voorheen met alleen vaste procesomschrijvingen of een kandidaat in aanmerking komt voor een woning of niet. Dat was eigenlijk alleen een plus- en minsommetje dat in het systeem ‘geprogrammeerd’ werd. Zo kon het systeem dan soms zeggen: oh, maar deze huurder komt niet in aanmerking voor een woning. Terwijl je als mens heel goed kunt beargumenteren waarom die huurder wel in die woning zou moeten kunnen wonen. Daarom zijn we onze huurders met meer maatwerk gaan benaderen. Onder het motto: iedereen is gelijk maar niemand is hetzelfde. Deze verandering werkte helaas niet goed bij het team. Meer maatwerk betekent nu eenmaal een andere manier van kijken naar je huurders en je processen. Dat vraagt ook aanvullende competenties. Dat signaleerden de teamleden zelf ook. Maar dit was niet het enige aandachtspunt.” Werkdruk, werkplezier en leegstandsduur Zo bleek uit de kwartaalgesprekken ook dat de werkdruk als heel hoog werd ervaren. “En dat was al enkele kwartalen zo,” vertelt Marili. “Vaak komt het trouwens door een sterk verantwoordelijkheidsgevoel dat de werkdruk al snel hoger Marili van Wijk (Intermaris): Inzet van lean leidt tot betere resultaten Door ontwikkelingen binnen of buiten de organisatie kan het nodig zijn dat corporatiemedewerkers hun werkzaamheden anders gaan uitvoeren. Vaak weten deze medewerkers zelf heel goed wat er beter kan, maar is er ondersteuning nodig. Zo ook bij de medewerkers van het team verhuur en verkoop van Intermaris, actief in de regio Hoorn en Purmerend. Marili van Wijk, strategisch adviseur en adviseur organisatie-ontwikkeling, vertelt openhartig over haar ervaringen met de lean-methodiek in combinatie met voldoende oog voor de menselijke kant. Als middel om het team verhuur en verkoop weer beter te laten functioneren.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=