CorporatieGids Magazine

MAART 2022 I 25 24 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE ook al sinds 2014 bezig met het stimuleren van het portaal- gebruik. Als huurders ons bijvoorbeeld bellen of op een complex aanspreken dan attenderen we ze ook altijd op de gemakken van het klantportaal. Het gebruikspercentage van ons huurdersportaal ligt hoog, maar het gaat dus niet vanzelf.” Verschillen Op de vraag of de communicatie met huurders van Vesteda anders is dan communicatie met een gemiddelde corporatie- huurder, zegt Jan: “Het zal grotendeels gelijk zijn, schat ik in. Toch denk ik dat wij als Vesteda hier meer in willen investeren. Dat komt aan de ene kant door onze doelgroep die homogener is en meer openstaat voor digitale mogelijkheden. Aan de andere kant moeten we ook wel vooroplopen, juist omdat de verwachtingen van onze huurders hoog zijn. Die combinatie zorgt ervoor dat onze investeringen in communicatie met de huurders tot goede resultaten leiden. We hebben nog verbeterwensen genoeg maar de basis staat als een huis.“ Beschikbaarheid data Die veranderde communicatie en toegenomen digitalisering leiden er ook toe dat Vesteda steeds meer data makkelijk beschikbaar moet hebben, sluit Jan af. “Om een voorbeeld te noemen, we hadden recent forse wateroverlast in het zuiden. We wilden daarom snel met onze huurders communiceren over hun situatie. Er bleek toen dat we niet van alle complexen snel inzicht hadden welke elektrische installaties gevaar liepen bij overstromingen. Natuurlijk kan dat soort informatie achterhaald worden, maar dat kan te lang duren. Dit voorbeeld heeft ertoe geleid dat we veel meer aandacht aan klimaatrisico’s zijn gaan besteden. Dus ja, het beschikbaar zijn van actuele en makkelijk bereikbare data is enorm belangrijk voor Vesteda, ook voor communicatiedoeleinden. Veranderingen in onze omgeving zorgen ervoor dat we dit zullen blijven uitbreiden.” Foto’s: Bjorn Frins

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=