CorporatieGids Magazine

MAART 2022 I 15 14 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE jaar al onze woningen – zover nog nodig en mogelijk – volledig voorzien van isolatie en zuinige HR-verwarmingsinstallaties, zonder dit door te rekenen in de huur. We waren van mening dat de woningen nooit tijdig verduurzaamd zouden worden als we hiervoor van huurders afhankelijk zouden zijn. Tenslotte maakt deze groep vooral keuzes op basis van kosten en wilden we geen besparingsgaranties afgeven omdat we geen regie hebben op het energiegebruik van huurders. Voor deze handelswijze zijn we in 2013 genomineerd voor de Enexis Energietransitie Award.” Door deze vroege transitie scoorde Destion in 2013 al een gemiddeld label B. “Inmiddels halen we een A-score,” vertelt Wilbert trots. “Op dit moment worden alle woningen voorzien van zonnepanelen waarbij er zes kosteloos worden aangebracht en extra panelen tegen een geringe huurverhoging kunnen worden gekozen. Hierdoor worden er gemiddeld 9,5 panelen per woning aangebracht. De vervolgstap is dat we vanaf 2028 Cv-installaties gaan vervangen door nieuwe lucht-water warmtepompen. De drie gemeenten waarin we opereren hebben geconcludeerd dat het werkgebied uitsluitend geschikt is voor een verdere elektrificatie, en omdat de verhuurderheffing vervalt kunnen we deze aanpassingen misschien vervroegen. Saillant detail is dat we het de laatste jaren zo goed hebben gedaan op het gebied van duurzaam- heid, dat we nu achter het net vissen wat betreft subsidies. Het is daarom de vraag wat beter en slimmer is; koploper zijn op eigen kosten of niets doen en wachten tot verleiding met subsidies wordt gestimuleerd.” De grootte van ongeveer 2.500 woningen is volgens Wilbert optimaal om een financieel verantwoorde én professionele organisatie in te richten: “Alle disciplines zijn vertegenwoordigd in een organisatie van onze omvang. We hebben zelfs een eigen verkoopmedewerker en ICT-dataspecialist. De grootste uitdaging blijft voor ons de uitgestrektheid van ons werkgebied – zo’n 178 vierkante kilometer – dat veel vraagt van ons organiserend vermogen.” Het afgelopen jaar is een derde van het personeel van Destion met vroegpensioen gegaan of van baan veranderd. “Omdat we deze uitstroom aan zagen komen, hebben we vorig jaar gekeken of we zelfstandig kunnen blijven, moeten gaan samenwerken of zelfs fuseren. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat we met deze portefeuille en prestaties zelfstandig moeten blijven, mits we nieuwe medewerkers kunnen werven in de krappe werknemersmarkt. Inmiddels zijn onze negen vacatures ingevuld en is Destion klaar voor een toekomst die we zonder bedreigingen – politieke invloeden daargelaten – tegemoet zien.” Esther Lamers (Woonwaarts): De menselijke maat blijft het belangrijkst Voor het Nijmeegse Woonwaarts is het realiseren van meer betaalbare woningen dé doelstelling voor de komende jaren, begint directeur-bestuurder Esther Lamers: “Zo blijven de wijken en buurten in ons werkgebied leefbaar én betaalbaar. Dat betekent dat we nieuwe woningen bouwen, maar ook inzetten op doorstroming waardoor woningen vrijkomen voor starters en gezinnen. Daarom zetten we sinds kort in samenwerking met een aantal partijen in Nijmegen een verhuiscoach in. Daarnaast blijft het een uitdaging om in deze tijd herkenbaar en nabij te blijven. Door de pandemie waren we genoodzaakt om anders te werken. Er wordt namelijk van ons allemaal verwacht dat we voldoende afstand houden en elkaar niet treffen als dat niet nodig is. Hierdoor ben je al snel geneigd om contacten daadwerkelijk te verminderen en de spreekwoordelijke onderlinge afstand te vergroten. We blijven toch ons best doen om binnen de kaders van wat mogelijk en wenselijk is nabij te blijven, zodat we op een veilige manier goed kunnen blijven werken aan sociaal duurzame buurten. Dat vraagt tijd en energie, maar mensen waarderen het enorm.” Woonwaarts stemt haar dienstverlening zo goed mogelijk af op wat bewoners prettig vinden, vertelt Esther op de vraag wat de sleutel achter hoge huurdertevredenheid is: “We merken dat mensen tevredener zijn als de communicatie goed verloopt. Zo geven we altijd duidelijk aan wat bewoners kunnen verwachten bij een reparatieverzoek. En dan moet je natuurlijk wel doen wat je belooft. Ook helpt digitalisering ons soms efficiënter te werken, zodat we meer tijd over- houden voor maatwerk. Maar digitalisering is niet altijd de oplossing; de menselijke maat blijft het belangrijkst.” Kijkend naar bedrijfslasten en duurzaamheid, blijft Woonwaarts kritisch naar zichzelf: “We investeren in een stevig netwerk met partners om onze uitgaven zo laag mogelijk te houden,”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=