CorporatieGids Magazine
NOVEMBER 2021 I 53 52 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE DUWO-app Om aan de vraag van de digitaalvaardige huurders te voldoen, stelt DUWO hoge eisen aan haar IT-landschap en bieden ze huurders eenvoudige tools voor zelfredzaamheid, zoals de DUWO-app. “Op dit moment zijn we bezig om onze ICT naar de cloud te migreren. Ook gaan we binnenkort live met ons nieuwe ERP-pakket dat dan ook helemaal in de cloud draait,” vertelt Sanne. “Data worden daarmee nog makkelijker toe- gankelijk. We willen onze huurders namelijk nog persoonlijker kunnen benaderen. Onze nieuwe DUWO-app – tot stand gekomen in samenwerking met Zig – willen we zoveel mogelijk personaliseren met relevante gegevens voor de huurder. Met de app kunnen onze huurders inloggen in ons systeem. Op deze manier kunnen we ze persoonlijke content op maat bieden, bijvoorbeeld over de status van een reparatie- verzoek. Dat personaliseren voeren we trouwens ook door voor andere communicatiekanalen zoals de website.” Huurdersportaal “Een app op de smartphone is voor studenten eigenlijk afdoende. Toch wordt er ook flink gebruikgemaakt van het huurdersportaal,” licht Sanne toe. “Als je namelijk een huur- contract met DUWO wilt aangaan, dan wordt er verwacht dat je documenten uploadt via het huurdersportaal. Van begin af aan voeren onze huurders dus acties uit op het portaal. En voor studenten is dit natuurlijk ook een natuurlijke flow. Om je een idee te geven: in de maand oktober zijn er 38.000 acties op het huurdersportaal uitgevoerd. Het portaal is dus een belangrijk communicatiekanaal voor ons. Belangrijker nog dan bellen. Want studenten bellen niet graag. Ze bezoeken liever onze website en het portaal om de zaken zelf te regelen.” Klantenpanels “Het succes van een app valt of staat met het gebruiksgemak ervan,” zegt Sanne. “De app voldoet goed aan onze wensen. Ook omdat we daarin veel zelf kunnen aanpassen. En, heel belangrijk, de huurders gebruiken de app ook goed. Dat komt ook omdat deze app met, voor en door onze huurders ontwik- keld is. Van het begin heeft Zig met onze klantenpanels over hun wensen gesproken en dit in de uitwerking verwerkt. Dat is de kwaliteit en het gebruiksgemak echt ten goede gekomen.” Resultaten Op de vraag of er al concrete resultaten te melden zijn, zegt Sanne: “De invoering van de app gebeurt complexgewijs. Inmiddels hebben we al 114 van onze ruim 400 complexen gekoppeld aan de app en daarmee de eerste 6.000 unieke sessies verwerkt. Een belangrijk deel daarvan waren reparatie- verzoeken en betaalacties. Precies wat we verwacht hadden. De resultaten tot nu toe zorgen voor vertrouwen in de toekomst van onze app.” Eerlijk en betaalbaar thuis Sanne over deze toekomstplannen: “Een belangrijke aanpassing op korte termijn is om de app voor studenten vergaand te verrijken met relevante content. Dat kan van alles zijn, zoals waar de sleutel opgehaald kan worden. Deze digitalisering van onze processen zal verder blijven gaan. Dat maakt het voor de studenten steeds makkelijker en transparanter. Tegelijkertijd wordt DUWO hiermee steeds toegankelijker en kunnen we de kosten laag houden. Zo kan DUWO zich beter richten op wat het allerbelangrijkste doel is: elke student een eerlijk en betaalbaar thuis bieden.” Foto’s: Heidi Borgart
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=