CorporatieGids Magazine
NOVEMBER 2021 I 21 20 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE De cloud Uiteindelijk werd er gekozen om het oude systeem van Lyaemer Wonen te upgraden voor Dynhus, in plaats van een volledig nieuwe inrichting. Yeb: “Daarbij hebben we op bepaalde vlakken verdere stappen gezet voor de toekomst, bijvoorbeeld de keuze voor de cloud. De rechtsvoorgangers van Dynhus waren behoudend en konden tot op zekere hoogte zelf het beheer uitvoeren. Echter vroeg dit enerzijds steeds specifiekere kennis en werd ICT anderzijds ook steeds belangrijker voor de bedrijfsvoering. Om met de tijd mee te gaan en bijvoorbeeld onze medewerkers de mogelijkheid te geven altijd en overal in het systeem te kunnen, de veiligheid te verbeteren en een klantportaal te bieden voor onze huurders, hebben wij de keuze gemaakt voor de cloud en outsourcing.” Intensieve samenwerking Outsourcing is volgens Harm niet hetzelfde als het ‘neerzetten van IT bij een ander’. “Het gaat wat mij betreft veel verder dan dat. Samenwerken betekent immers ook service verlenen, meedenken in oplossingen en een visie op de toekomst die past bij Dynhus. Gelet op de grootte van onze organisatie, hebben wij hier niet de know how van in huis. Daarom zijn we de samenwerking aangegaan met NEH. Wonen Zuidwest Friesland had al goede ervaringen met NEH, waardoor wij wisten dat zij ons kunnen helpen die stap naar de toekomst te zetten. ICT is immers zo’n snel veranderend speelveld geworden, dat het essentieel is daarin een deskundige en betrouwbare partner te hebben voor nu en de toekomst.” Goede structuur Op de vraag wat outsourcing voor Dynhus als organisatie heeft betekend, vertelt Yeb: “Het vraagt intern om een goede structuur en duidelijke afspraken. De coronaperiode – waar de fusie middenin plaatsvond – veranderende veel, zoals de introductie van hybride werken. Thuiswerken vraagt bijvoor- beeld weer om een andere manier van communiceren. Dat was voor iedereen best even wennen, maar was gelukkig precies voor de lockdown geregeld. Ook hier heeft NEH ons goed ontzorgd.” Papierloos werken “Als je kijkt naar vaardigheden die nodig zijn wanneer je het ICT-beheer buiten de deur plaatst, dan zie je dat bijvoorbeeld de kennis en kunde van onze medewerkers weleens tekort schiet. Het vergt van ons voortdurend aandacht om het plaatsonafhankelijk werken te kunnen ondersteunen en vragen van collega’s efficiënt en snel te kunnen beantwoorden. Voor de medewerkers is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de laatste ICT-ontwikkelingen. Er wordt continu geïnnoveerd en ontwikkelingen binnen ICT volgen elkaar in rap tempo op. Dat betekent dat je als corporatiemedewerker jaarlijks bijgeschoold moet worden in de ICT-beleving.” Nieuwe ontwikkelingen Outsourcing van IT betekent dus niet dat je je handen er volledig vanaf kunt trekken, sluit Harm af: “Maar omdat we nu worden ontzorgd, hebben we wel meer tijd voor andere zaken. De ontwikkelingen in ICT gaan razendsnel, kijk bijvoorbeeld naar het robotiseren van processen waardoor steeds meer geautomatiseerd wordt. Een goede strategie hiervoor is essentieel, zodat de organisatie ondersteund wordt de meeste meerwaarde te blijven bieden voor de samenleving en onze huurders.” Foto’s: Jan Vredenburg Samenwerken met een outsourcingspartner betekent ook service verlenen, meedenken in oplossingen en een visie op de toekomst die past bij Dynhus.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=