CorporatieGids Magazine
SEPTEMBER 2021 I 71 70 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Woningcorporaties worden eens in de vier jaar gevisiteerd door een extern bureau. Uit extrapolatie van de cijfers van de afgelopen jaren blijkt dat corporaties steeds beter presteren en professioneler worden. “Dat is goed nieuws,” zegt Claudia Siewers, directeur-bestuurder Stichting Visitatie Woningcorporaties Nederland (SVWN). “We moeten met elkaar uitkijken dat ‘goed nieuws’ geen nieuws meer zou zijn.” Een gesprek over het delen – en vieren – van successen. Claudia Siewers (directeur SVWN): Continu verbeteren wordt steeds meer onderdeel cultuur woningcorporaties Claudia Siewers is sinds een jaar directeur-bestuurder bij de SVWN, de organisatie die de methodiek achter de visitaties ontwikkelt en de externe visitatiebureaus accrediteert. Eerder werkte ze veertien jaar in het notariaat en was ze bestuurssecretaris en hoofd juridische zaken bij een woning- corporatie. “Daar kwam later weer een commissariaat bij een andere corporatie bij. En nu werk ik alweer iets meer dan een jaar bij SVWN,” start Claudia het gesprek. Proefschrift Momenteel legt ze ook nog de laatste hand aan haar proefschrift. “Dat spitst zich toe op het appartementsrecht in Nederland. Bijzonder interessante materie en ook uitermate complex. Vastgoed, juridische zaken en de corporatiesector is dus de rode draad in mijn zakelijk leven.” Ook volgt ze nog een opleiding tot schuldhulpmaatje, omdat ze heel sterk de behoefte voelt om iets terug te doen voor de gemeenschap. “Bovendien blijf ik zo in direct contact met huurders en kan ik mijn best doen om voor sommige mensen de problemen te beperken of zelfs op te lossen.” Visie op professionalisering corporaties Op de vraag hoe het staat met de professionalisering van de woningcorporaties, zegt ze: “De insteek van de SVWN is dat er gekeken wordt naar de maatschappelijke prestaties van een woningcorporatie in een cyclus van vier jaar. Dan komt bijvoorbeeld een vraag aan de orde als: ‘Wat heb je als corporatie de afgelopen vier jaar bereikt?’ Door nu alle behaalde resultaten om te zetten in cijfers, wordt het mogelijk om gemiddelden uit te rekenen. En omdat we dit alweer een aantal jaar doen, kunnen we de gemiddelde scores van woningcorporaties in verschillende periodes vergelijken. Wat duidelijk blijkt, is dat de gemiddelde scores stijgen. Dat de corporaties steeds beter presteren en dus ook steeds professioneler zijn geworden.” Voldoende “Juist omdat we ons richten op de maatschappelijke prestaties is vier jaar een goede periode om verschillen te kunnen zien,” gaat Claudia verder. “Er zijn partijen die andere termijnen beter vinden. Of die eens in de vijf jaar een totaalvisitatie voorstellen waarbij in die periode nog twee keer een deel- visitatie plaatsvindt. Op dit moment zien wij nog geen noodzaak voor wijzigingen van deze termijn maar dit is één van de vele onderwerpen waar we zeker over nadenken.” Visitatiebureau Woningcorporaties kiezen nu zelf hun visitatiebureau. Volgens Claudia betekent dat zeker niet dat de slager zijn eigen vlees keurt. “De commissie die de visitatie uitvoert, is een externe en onafhankelijke commissie. De SVWN is heel streng in de handhaving van de onafhankelijkheid en we doen er alles aan om ook zelfs maar de schijn te voorkomen. Het bureau moet bijvoorbeeld voor iedere visitatie een risico- analyse maken van eventuele betrokkenheid. Deze worden door ons gecontroleerd.” “Daarnaast is de adviserende en visiterende rol strikt gescheiden. Praktisch betekent dit dat twee jaar voor de visitatie tot en met twee jaar na de opdracht geen adviserende werkzaamheden door het visitatiebureau uitgevoerd mogen worden voor de woningcorporatie. En zo zijn er nog meer zekerheden ingebouwd.” Rijker visiteren De SVWN houdt diverse experimenten om de kwaliteit van de visitaties voortdurend te verbeteren. “We zijn recent gestart met de nieuwste experimentenronde: ‘Rijker Visiteren’. Dit geeft de corporaties meer vrijheid om te variëren in inhoud, vorm en proces. Corporaties die denken dat het beter kan, vragen we om voorstellen te doen. Die beoordelen we natuurlijk wel. Maar de eerste experimenten lopen dus.” Netwerkvisitatie Ze vervolgt: “In het najaar gaan we verder met Netwerkvisitatie. Dat hebben we al eerder gedaan en dat is toen goed bevallen. Netwerkvisitatie houdt in dat we inzoomen op de lokale driehoek. Dus woningcorporatie plus gemeente plus huurders- organisatie. Daarnaast betrekken we in dit experiment ook andere partijen. Bijvoorbeeld een universiteit of een zorg- instelling. We onderzoeken dus of de prestaties van een woningcorporatie verbeterd kunnen worden door de effectiviteit van het netwerk te stimuleren. Omdat een woningcorporatie nooit alles alleen kan, is dit ook een logisch experiment.” Succesverhalen delen “Waar we al mee begonnen zijn, is het interviewen van corpo- raties die heel goed gescoord hebben. De vraag die centraal staat: ‘Hoe komt dat nou?’. Een concreet voorbeeld, een corporatie scoorde een 10 op het punt ‘relatie met de huurders’. Deze corporatie had een hogeschool opdracht gegeven om te laten onderzoeken wat hun huurders belangrijk vonden en heeft op de resultaten actie ondernomen. Dat is fantastisch en is ook door andere corporaties uitstekend toe te passen.” Medewerkers betrekken “Een andere corporatie heeft al haar medewerkers betrokken bij de visitatie,” vertelt Claudia verder. “Dat is ontzettend moeilijk maar deze corporatie doet het en scoort mede daardoor heel hoog op vele visitatiepunten. Door de publicaties van deze artikelen in onze nieuwsbrief maken we het voor andere corporaties makkelijk om van deze succesverhalen te leren en het zelf toe te passen.”
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=