CorporatieGids Magazine

SEPTEMBER 2021 I 63 62 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Zelf kennis opdoen Bij het beheer van het vastgoed wil de volkshuisvester nog meer gebruikmaken van de keten. “Daarbij hebben we onszelf wel het doel gesteld zoveel mogelijk te leren over de techniek zelf, zodat we met onze partners mee kunnen denken. Daarnaast werken we momenteel aan een herstructurering waarbij de vastgoedbeheerder niet meer de contracten beheert. Deze worden binnenkort ondergebracht bij een nieuwe afdeling van contractbeheerders en -managers, waardoor er secuurder gewerkt kan worden omdat je je specifiek richt op één onderwerp, bijvoorbeeld liften.” Samen kijken naar verbetering Om het beheer van liften in goede banen te leiden, werkt Vestia ook nu al nauw samen met haar partner Astralift. “Samen hebben we het doel voor ogen om het bewoners- gemak en woongenot zo groot mogelijk te maken,” legt Jacelien uit. “Omdat wij een groot aantal liften in beheer hebben, is de kennis en ervaring van Astralift zeer waardevol. Hun monteurs spelen niet alleen een grote rol in het onderhoud, maar ook in het op peil houden van het esthetische aspect. Jaarlijks bespre- ken wij de meerjarenonderhoudsbegroting voor de komende jaren en kijken we steeds naar mogelijke verbeterpunten.” Real time inzicht Zulke verbetermogelijkheden liggen onder andere in het gebruik van data, gaat Jacelien verder. “We hebben al ver- schillende verbeteringen gerealiseerd, zoals een speciaal dashboard van EDNL waarin wij in real time kunnen zien of de lift beweegt of als er een storing is geweest. Wij hebben zo inzicht in de beschikbaarheid – de rittenteller – wat enorm is toegenomen tijdens de coronapandemie. Je mag immers nu maar met twee mensen tegelijkertijd in de lift, waardoor deze veel meer bewegingen moet maken. Deze informatie wordt vaak gebruikt om te zien of een extra servicebeurt noodzakelijk is om storingen te voorkomen. Dit geeft ons ook extra informatie in gesprek met de huurder. Soms belt iemand met de klacht om te zeggen dat de lift ‘altijd’ storing heeft, terwijl je de lift gewoon in beweging ziet. Dat scheelt weer een onnodig ritje van de monteur. De komende jaren willen we data nóg meer gaan inzetten om het liftgebruik bij ons verder te verbeteren, bijvoorbeeld door de laatste keurings- datum te checken. Zo kunnen we onderhoudsmomenten nog beter afstemmen met de noodzaak.” Andere beleving Daarnaast zullen de liften zelf ook steeds meer veranderen. Op de vraag hoe de toekomst eruit ziet, sluit Jacelien af: “Een van de problemen die we nu nog veel ervaren, is van- dalisme in de lift. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van QR-codes waardoor je de lift met een telefoon moet gebruiken of via spraakherkenning commando’s geven, kun je dit vermin- deren. Daarnaast kunnen we door steeds minder verschillende onderdelen in een lift te gebruiken – en bijvoorbeeld gebruik te maken van verbeterde deurrollers, een ophangsysteem of elektromagnetische rails – de kosten verminderen.” “Maar ook de beleving van bewoners zal veranderen. Zo kunnen we via een app onderhoud, inspecties en keuringen aankondigen, waardoor bewoners niet voor verrassingen komen te staan. Of bij ouderencomplexen gebruikmaken van sensoren zodat de lift voor bewoners die gebruikmaken van een scootmobiel automatisch geroepen wordt. Zo willen we de ervaring voor huurders steeds verder verbeteren.” Foto’s: Jan van der Ploeg Door gebruik te maken van data, kunnen we onder- houdsmomenten steeds beter voorspellen.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=