CorporatieGids Magazine

SEPTEMBER 2021 I 59 58 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE maar dan vooral voor de digitaal vaardige klanten. Voor de klanten die dat niet zijn, moet je nog steeds een uitstekende dienstverlening willen aanbieden. Dus ook via de telefoon of aan de balie; de klant bepaalt.” Kopgroep De transformatie naar de cloud betekent een nieuwe werkwijze voor medewerkers. “We hebben intern een kopgroep gefor- meerd met een zeer actieve rol bij de ERP-implementatie in de eerste helft van dit jaar. Hierin zaten de werkgroepleiders aangevuld met werkgroepleden. De collega’s buiten die kopgroep zijn tijdens het traject geïnformeerd, maar pas inhoudelijk aan de slag gegaan tijdens de opleidingsfase voorafgaand aan de livegang eind mei. Na de livegang is er nog een maand of twee ‘verhoogde dijkbewaking’ geweest met veel consultants aan boord. Maar eerlijk is eerlijk; de veranderingen zijn vrij fors en vragen nu nog steeds om aandacht. Het uiterst operationele is er inmiddels wel vanaf, en we kijken steeds meer vooruit.” Voedingsbodem voor innovatie De komst van de cloud heeft volgens Edward namelijk een voedingsbodem voor verdere innovatie geschapen. “Als kleinere corporatie zien we ons niet voorop lopen met innovatietrajecten, dat zou te veel van de organisatie vragen. Je kunt echter wel je ogen open houden en kijken wat er om je heen gebeurt. Als daar mooie initiatieven tot wasdom zijn gekomen, kunnen we die in huis halen. Denk bijvoorbeeld aan AI of robotisering. Maar dan wel vanuit het uitgangspunt dat ze de kinderfase voorbij zijn.” Drempelloze cloudomgeving Hoewel het ERP-systeem inmiddels in de cloud draait, is Fien Wonen nog druk bezig met de verdere transitie. “We hebben bijvoorbeeld een ERP-gerelateerd DMS in de cloud, maar voor overige documenten willen we die stap ook nog maken. Ongetwijfeld in combinatie met het afronden van de cloud- transitie van onze Office-applicaties. Het doel is een drempelloze cloudomgeving te bieden waar je alles kunt vinden wat je als medewerker nodig hebt om je klanten optimaal te bedienen. Als dat goed werkt, zul je zien dat je meer tijd hebt voor je klanten. En dat is waar het uiteindelijk om gaat.” Foto’s: Bas Duijs Als de cloud goed draait, zul je zien dat je meer tijd overhebt voor klanten.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=